Auteur | Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann | |
Uitgever | Rio Grande Games | |
Aantal spelers | 2 tot 5 | |
Spelduur | 45 – 90 minuten | |
Jaar van uitgave | 2014 | |
Prijs | 49.90€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 7.0/10 | |
Links | Rio Grande Games | |
IMPRESSIE
In de doos
Spelmateriaal
Start bij 2 spelers
OORDEEL
Als een spel het goed doet, is het tegenwoordig meer dan normaal dat er een “Roll For” variant op de markt komt. Race for the Galaxy werd enthousiast onthaald, dus is Roll for the Galaxy een logisch vervolg. Dobbelstenen hebben nog altijd een magisch effect op heel wat spelers. Vooral als het er zo veel zijn als in Roll for the Galaxy. Enig minpunt aan al dat dobbelgeweld is dat de geluksfactor vaak storend hoog is.
Een zoektocht naar het verminderen van deze geluksfactor ligt dan vaak aan de basis van het ontwikkelen van dit soort spellen. Ook voor Roll for the Galaxy is dit niet anders: zo mag je een eerste dobbelsteen direct een functie naar keuze toedichten (en zo ook een actiefase activeren) en kan je een dobbelsteen opgeven om een andere te veranderen. Bovendien bevat elke dobbelsteen ook één of meerdere ‘joker’-symbolen. Een tweede zaak waarmee de geluksfactor naar beneden gehaald wordt, is de samenstelling van de dobbelstenen. Afhankelijk van de kleur komen bepaalde symbolen meer of minder voor. Daar rekening mee houden, is bij de start niet makkelijk maar het is een essentieel onderdeel van het spel. Als laatste zorgen heel wat landen en technologieën er voor dat je het resultaat van jouw worp kunt veranderen.
Er is dus wel degelijk nagedacht over het verlagen van de geluksfactor en dit juich ik uitbundig toe. Wel schuilt er nog één addertje onder het gras. Een ronde in Roll for the Galaxy bestaat uit maximum 5 fases. Welke fases daadwerkelijk gespeeld wordt, hangt af van de keuze die de spelers – in het geheim – maken. Dit kan wel eens voor frustratie zorgen. 3 dobbelstenen niet geactiveerd zien omdat de actiefase niet doorgaat, is niet prettig. Spelers rekenen op elkaar voor het activeren van een fase en dat kan verkeerd aflopen. Dat je voor die niet geactiveerde dobbelstenen niet hoeft te betalen, is vaak een magere troost.
Verder mis ik in Roll for the Galaxy wat overzicht. Het is onmogelijk om bij te houden waar alle tegenspelers mee bezig zijn. Met uitzondering van het activeren van de actiefases is Roll for the Galaxy een vrij solitair spel.
Roll for the Galaxy is in Amerika een gigantische topper. Wij hadden er wat meer van verwacht.
Mei 2015