Through The Ages – Review

Auteur
Vlaada Chvatil
Uitgever Eagle Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
180 – 240 minuten
Jaar van uitgave 2006 (eerste oplage)
Prijs 65.00€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links Eagle Games
Online spelen (Boardgaming online)
Bijzonderheden Winnaar International Gamers award 2006
Winnaar Gra Roku 2010

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat een inlay waarin het spelmateriaal perfect past:

  • 275 schijfjes,
    • 120 gele bevolkingsschijfjes,
    • 90 blauwe grondstofschijfjes,
    • 35 witte actieschijfjes,
    • 30 rode militaire schijfjes,
  • 40 spelerblokjes,
  • 4 spelerborden,
  • 4 samenvattingen,
  • 341 kaarten,
    • 185 beschavingskaarten,
    • 155 militaire kaarten,
    • 1 startspelerkaart,
  • en de spelregels in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers staan aan de leiding van een beschaving. Cultuur, wetenschap, economie en militaire kracht zijn uiterst belangrijk. Andere beschavingen dringen zicht op. Naast elkaar bestaan is één van de mogelijkheden, maar je kan evengoed de oorlog verklaren. Ook de tand des tijds laat zich voelen. Gebouwen die ooit indrukwekkend waren, vervallen, kwijnen weg in de schaduw van nieuwe prestigieuze projecten. Wie bouwt, door de eeuwen heen, de meest succesvolle beschaving?

Voorbereiding

Elke speler neemt een spelerbord en de nodige schijfjes.
Het spelerbord: alle spelers starten met dezelfde gebouwen en schijfjes. Op elk wit cirkeltje wordt een schijfje gelegd,18 blauwe schijfjes in het blauwe kader, 18 gele schijfjes in het gele kader, 4 witte en 2 rode schijfjes op de kaart ‘Despotism’ en 6 gele schijfjes op de gebouwen en 1 in de worker pool.

Er zijn 8 decks met kaarten, 4 militaire – en 4 beschavingdecks. Tijdens een volledig spel worden 4 tijdperken gespeeld. Voor elk tijdperk is er een militair – en een beschavingdeck Dit is makkelijk te zien aan de achterkant van de kaarten. Afhankelijk van het gekozen speltype (simpel – moeilijker – volledig) worden een aantal decks klaargelegd. Indien er minder dan 4 spelers zijn, moeten een aantal kaarten terug in de doos gelegd worden.
De achterkant van de kaarten: de donkere kaarten zijn militaire kaarten, de lichte beschavingskaarten. Starten doe je met de kaarten uit tijdperk A, gevolgd door de stapels I, II en III.

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Dek A wordt geschud en 13 kaarten worden op het spelbord gelegd.

Spelverloop

In Through the Ages proberen de spelers aan de hand van kaarten een zo goed mogelijke beschaving op te bouwen. Dit wordt weergegeven door cultuurpunten. Hieronder volgt een korte beschrijving.

Het spel principe.

Om beurt voeren de spelers een volledige spelbeurt uit. Nadat je het aanbod aan kaarten hebt aangevuld, mag je acties uitvoeren. Op het einde van je beurt moet je jouw beschaving onderhouden en ontvang je punten.
Mogelijke gebouwen, troepen en technologieën worden aan de hand van kaarten voorgesteld. Het aantal gele schijfjes op een kaart geeft aan hoeveel dergelijke gebouwen je bezit. Het aantal blauwe schijfjes op een kaart geeft aan hoeveel goederen je ter beschikking hebt.
De witte en rode schijfjes op je regeringskaart (oranje) bepalen hoeveel beschaving – en militaire acties je hebt. Alles wordt dus weergegeven aan de hand van schijfjes of counters.

De verschillende kaarten.

Het spel bevat 340 kaarten: 185 beschavingskaarten en 155 militaire kaarten. Deze zijn op hun beurt nog eens onderverdeeld in een aantal verschillende soorten.

Beschavingskaarten.
  • Leiders (groen) geven jouw beschaving extra mogelijkheden en voordelen. Je mag per tijdperk slechts 1 leider bezitten.
  • Wonders (paars) nemen heel wat tijd in beslag om ze te bouwen. Ze leveren wel grote voordelen op. Het is niet toegestaan verschillende wonders terzelfder tijd te bouwen. Als je een wonder kiest, leg je het direct open naast je spelbord.
  • Actiekaarten (geel) speel je vanuit je hand op de aflegstapel. Daarna voer je de tekst op de kaart uit. Als je een actiekaart kiest, mag je ze niet in dezelfde ronde spelen.
  • Mijnen en boerderijen (bruin) leveren grondstoffen en voedsel op. Het aantal dat je mag bezitten, is onbeperkt.
  • Gewone gebouwen (grijs) leveren punten op of houden de bevolking gelukkig. Het aantal dat je mag bezitten, is afhankelijk van jouw soort regering.
  • Technologieën (blauw) leveren grote voordelen op. Het kost je wel wat wetenschapspunten om ze te bouwen.
  • Regeringen verhogen jouw actiemogelijkheden en bouwlimiet. Het kost echter heel wat wetenschapspunten om van regering te veranderen.
  • Eenheden (rood) verhogen de militaire kracht van jouw beschaving.
Militaire kaarten.
  • Bonus kaarten (paars/groen) worden gebruikt om tegen aanvallen te verdedigen of om nieuwe gebieden te bemachtigen.
  • Gebeurtenissen (groen) worden gedekt op de toekomstige gebeurtenisstapel gespeeld. Later in het spel zal de gebeurtenis plaatsvinden.
  • Aanvalskaarten (bruin) worden gebruikt om te profiteren van zwakkere beschavingen.
  • Pacts (blauw) worden gespeeld om verdragen tussen twee beschavingen te sluiten.
  • Oorlogskaarten (zwart) werken als aanvalskaarten. Ze zijn een stuk krachtiger maar zijn ook moeilijker te spelen. Een gespeelde oorlog wordt pas in de volgende beurt uitgevoerd. De andere speler heeft dus een extra beurt om zich te verdedigen.
  • Tactics (rood) versterken de kracht van jouw leger.
  • Nieuwe gebieden (groen) worden eveneens gedekt op de gebeurtenisstapel gespeeld. Spelers offeren militairen op om deze kaarten te bemachtigen. De voordelen van zo’n kaart zijn enorm.

Een spelbeurt.

  • Vernieuw het aanbod.
  • Oorlogen die in een vorige ronde verklaard werden, worden nu uitgevoerd.
  • Je mag 1 politieke actie uitvoeren.
    • Speel een gebeurteniskaart op de toekomstige gebeurtenissen stapel, ontvang daarvoor punten en draai de bovenste gebeurteniskaart van de actieve gebeurtenisstapel om.
    • Speel een aanvalskaart.
    • Maak of verbreek een pact.
    • Speel een oorlogskaart.
  • Als je na je politieke actie meer militaire kaarten bezit dan rode schijfjes, moet je het teveel aan militaire kaarten afleggen.
  • Acties uitvoeren, je hebt evenveel actiepunten als witte schijfjes.
    • Neem een kaart uit het aanbod. Dit kost 1, 2 of 3 actiepunten afhankelijk van de plaats waar de kaart ligt.
    • Voor 1 actiepunt en het nodige voedsel mag je een geel schijfje van de ‘population bank’ in de ‘workers pool’ leggen.
    • Voor 1 actiepunt en de nodige grondstoffen mag je een geel schijfje van de ‘workers pool’ naar een gebouw verplaatsen.
    • Voor 1 actiepunt en de nodige grondstoffen mag je een gebouw opwaarderen. Je verschuift dan het gele schijfje van een kaart naar een betere kaart van dezelfde soort.
    • Voor 1 actiepunt mag je een gebouw of mijn vernietigen. Leg het gele schijfje terug in de ‘workers pool’.
    • Voor 1 actiepunt en de nodige grondstoffen mag je een deel van een wonder bouwen.
    • Voor 1 actiepunt mag je een leider spelen.
    • Voor 1 actiepunt mag je een actiekaart spelen.
    • Voor 1 actiepunt en de nodige wetenschapspunten mag je een technologie – of regeringskaart spelen.
    • Voor alle actiepunten die je bezit, mag je de revolutie verklaren. Je verandert dan van regering en verliest minder wetenschapspunten.
    • Het bouwen of opwaarderen van een militaire eenheid kost 1 militaire actie en de nodige grondstoffen.
    • Het vernietigen van een militaire eenheid kost 1 militaire actie.
    • Het spelen of vervangen van een ‘tactics- kaart’ kost eveneens 1 militaire actie.
  • Als je beschaving niet gelukkig is, eindigt je beurt hier. Als je beschaving wel gelukkig is, ga dan verder.
  • Pas je scores aan: ontvang wetenschaps – en cultuurpunten.
  • Ontvang voedsel (verschuif blauwe schijfjes van je voorraad naar boerderijen).
  • Geef je beschaving te eten (hangt af van de grootte van je beschaving).
  • Pas hetzelfde systeem toe met jouw grondstoffen.
  • Trek evenveel militaire kaarten als het aantal overgebleven militaire acties.

De winnaar

Op het einde van het spel worden nog extra punten gescoord volgens bepaalde gebeurteniskaarten. De speler met het grootste leger ontvangt 10 punten bijvoorbeeld. Deze kaarten worden door de spelers zelf in de stapel gebeurteniskaarten gestopt!
De speler met het grootste aantal cultuurpunten wint.

 

SPELBEOORDELING

65€ voor een hoop kaarten en wat counters.
Ik kan begrijpen dat heel wat spelers hier al afhaken.
20 bladzijden spelregels (opgedeeld in 3 niveaus) en een spelduur van makkelijk 180 minuten.
Waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.
Voortdurend heen en weer schuiven van – veel te kleine – counters in combinatie met lange wachttijden.
Spreekt ook niet echt tot de verbeelding.
Is dit spel het aankopen waard? Een vraag die niet zomaar beantwoord kan worden. Ik heb het mij in elk geval nog niet beklaagd. Toch kan ik begrijpen dat heel wat spelers dit links laten liggen.
De spelregels in Through the Ages zijn opgebouwd volgens 3 niveaus. Het eerste niveau leert je het spelprincipe en wordt alleen met de eerste twee beschavingdecks gespeeld. Het tweede niveau introduceert militaire kaarten, een nieuw tijdperk, het belang van een gelukkige bevolking en een nieuw scoresysteem. Het volledig spel lijkt daar heel sterk op maar gebruikt alle kaarten en introduceert oorlog en vermindering van bevolking. De drie niveaus doorlopen neemt zowat 9 tot 12 uur in beslag. Dit dan nog eens op voorwaarde dat je telkens met dezelfde groep aan tafel zit. Het volledige spel starten met spelers die dit spel niet kennen, is sterk af te raden. Ik vraag me zelfs af of dit doenbaar is. Je moet er dus heel wat tijd insteken vooraleer je de volledige kracht van dit kaartspel ontdekt.
Through the Ages vind ik een fantastisch spel vanwege de ontelbare mogelijkheden. Je moet met ontzettend veel zaken rekening houden en inspelen op verschillende gebeurtenissen en acties van andere spelers. Het spel duurt inderdaad lang. Als je de volledige spelduur op het puntje van je stoel zit, is dit echter geen nadeel maar een voordeel. Weet wel dat dit puur persoonlijk is. Je kan net zo goed een saaie avond beleven als je beschaving achterop hinkt. Ik vrees er voor dat in dit spel een grote achterstand bijna niet goed te maken is. Er is een regel die voorziet dat je in dit geval de tafel eervol kunt verlaten of je kan een variatie spelen waarbij een speler slechts éénmaal per ronde kan aangevallen worden maar daarmee verhoog je het spelplezier niet, denk ik. Je bent voor of je bent tegen. Het is inderdaad zo dat je in dezelfde tijd 2 tot 3 andere spellen kunt spelen die minstens even goed zijn. Het geschuifel met counters kan al eens vergeten worden en werkt soms op de zenuwen. Maar, en ik val waarschijnlijk in herhaling, dit is fantastisch materiaal voor wie graag zijn tanden in een stevige brok vlees zet. Toch geef ik Through the Ages vanwege de lange wachttijden het het moeilijk inhalen van achterstand ‘maar’ een 8.
Enkele kaarten uit het laatste tijdperk.

September 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *