Uchronia – Review

gebouwen
Spelerbord tijdens het spel
spelerbord
Monopoly
monopoly

OORDEEL

Uchronia is een citybuilder waarbij kaarten verschillende doelen kunnen hebben. Je kan een kaart gebruiken om een actie uit te voeren, als grondstof of als ‘activiteit’. In je beurt voer je een actie uit of vul je jouw hand aan. Als je jouw hand aanvult, kan je (als je aan de voorwaarden voldoet) een actie van een andere speler kopiëren.
In principe verzamel je eerst grondstoffen (production, exploration of Draconians) . Die grondstoffen gebruik je om te bouwen (construction) of om er een ‘activiteit van te maken (trade). Als er bijvoorbeeld twee gele grondstoffen bij ‘activities’ liggen, mag je bij de actie ‘productie’ twee extra kaarten pakken.
Dit spelsysteem zorgt er voor dat Uchronia wat traag uit de startblokken schiet. Vervolgens worden de acties steeds krachtiger en voor je het weet, valt een winnaar (het spel eindigt na de ronde waarin een speler het beoogde aantal punten behaalt) uit de bus.
In Uchronia moet je, tenminste als je aanspraak wilt maken op de overwinning, zo snel mogelijk kaarten aan je ‘activiteiten’ toevoegen. Dit gaat echter niet vanzelf. Er mogen in deze ruimte slechts 2 kaarten + 1 kaart per eigen gebouw liggen. Gebouwen bemachtigen is de boodschap en daarvoor heb je naast grondstoffen ook de actie ‘construction’ van doen. Deze grijze kaartjes zijn fel beheerd en ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er best wat meer van dit type kaartjes in het indrukwekkende kaartenboeket mochten zitten. ‘Constructionkaarten’ aan jouw activiteiten toevoegen is daardoor meer dan interessant. Nadeel is dan weer dat je minder snel grondstoffen genereert. Ter volledigheid voeg ik er aan toe dat je twee gelijke kaarten als joker kunt inzetten. Een mogelijkheid die in tijden van schaarste echt het overwegen waard is.
Gebouwen hebben naast het voordeel dat ze meer activiteiten toelaten, ook elk een eigen voordeel. Kiezen is altijd een beetje verliezen geldt hier als geen ander!
De drie manieren om aan grondstoffen te komen, bieden elk hun eigen voordeel. Met ‘Production’ kies je kaarten uit het forum, je bent zeker van je stuk want die liggen open op tafel. ‘Draconians’ laat je andere spelers lastig vallen. Je toont een kaarttype uit de eigen hand waarna alle spelers die hetzelfde type bezitten één kaart aan jouw moeten geven. Je treft je tegenspelers maar de kans bestaat echter dat jouw rooftocht weinig oplevert. De laatste mogelijkheid, ‘exploration’, (kaarten uit je hand aan jouw grondstoffenvoorraad toevoegen), is vooral interessant als je koste wat kost een bepaald type kaart nodig hebt.
Als je jouw hand aanvult, mag je een actie van een andere speler kopiëren. Dit kan echter alleen als dit type kaart zich ook bij jouw ‘activiteiten’ bevindt. Wederom een keuze die het overwegen waard is. Variëteit bij de ‘activiteiten’ verhoogt de actiemogelijkheden maar vermindert de kracht van de acties!
Uchronia biedt, hoewel het minder complex is dan Glory to Rome waarop het gebaseerd is, toch heel wat stof tot nadenken. Wat vormgeving betreft doet Uchronia veel beter dan zijn voorganger. Het thema , iets met dino’s en een stad, is er meer dan opgeplakt.
Uchronia speelt geenszins instinctief. Je moet wat wennen aan het spelconcept voor je daadwerkelijk strategieën kunt uitwerken. Daarbij moet je de monopoly kaarten heel goed in het oog houden. Je ontvangt deze kaarten als je het meeste kaarten van één kleur in je ‘activiteitenzone’ bezit. Elk van deze kaarten is dan ook metteen één punt waard. Het gebeurt vaak dat deze kaarten 5 punten of meer opleveren. Deze kaarten wisselen ook vaak van speler. Het rekensommetje is dan snel gemaakt. Je verliest zelf 5 punten, terwijl de andere speler er minstens 6 bij krijgt. Een verschil van 11 punten wat, als het spel ten einde loopt, de doodsteek betekent.
Uchronia is een vereenvoudigde versie van Glory to Rome. Of je daar nu blij of treurig moet op reageren, hangt af van welk type speler je bent. Zelf vind ik Uchronia iets vlotter spelen maar mis ik wat de diepgang van Glory to Rome. Toch blijft Uchronia het ontdekken waard, alleen al omdat het een vrij uniek spel is. Het is zeker geen slecht idee om Uchronia eerst te ‘testspelen’ voor je het aankoopt.

December 2014