Upon A Salty Ocean – Review

Auteur Marco Pranzo
Uitgever Giochix.it
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 35.95
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 4.0/10
Links Giochix.it

SPELMATERIAAL

speldoosin de doos

De speldoos bevat:

  • een spelbord,
  • 32 zoutblokjes, 24 haring (roze blokjes) en 24 kabeljouw (paarse blokjes),
  • 10 grotere blokjes van elk van bovengenoemde soorten,
  • 18 blokjes per speler (groen, rood, geel en blauw),
  • 4 geldfiches (1 per speler),
  • 7 zwarte blokjes,
  • 3 shepen in elk van de spelerkleuren,
  • 10 gebeurtenis tegels,
  • 4 spelerbordjes,
  • de spelregels in het Engels, Duits, Frans, Italiaans en Nederlands.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers starten met een Karveel, een lading zout en wat centen. Daarmee proberen ze een handelsimperium op te richten.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Elke speler krijgt het spelmateriaal in de kleur van zijn keuze.
Elke speler plaatst een blokje in het meest linker vakje van de ‘saline’ en een blokje in de eerste kolom van het ‘depot’.
Plaats 3 zwarte blokjes in de middelste rij van de prijstabel. Plaats 4 zwarte blokjes op de eerste plaats in de actietabel.
Gebruik 1 blokje van elke speler om de beurtvolgorde aan te geven op het spelbord.
De startspeler zet zijn geldfiche op 10 munten, de andere spelers respectievelijk op 12, 14 en 16 munten.
Plaats 5 gebeurtenistegels op het spelbord. Alleen de eerste tegel wordt open gedraaid.
Elke speler plaats een Karveel in de haven. De startlading van het schip bedraagt 3 vaten zout.
De rest van het spelmateriaal wordt binnen handbereik gelegd.
Op de spelerbordjes worden de ladingen van schepen en depot bijgehouden.
spelerbord

Spelverloop

Kort overzicht

Er worden 5 ronden gespeeld die elk uit 3 fasen bestaan.

  • Aan het begin van een ronde worden de eigenschappen van de huidige gebeurtenistegel toegepast. De prijzen op de markt worden aangepast en de nieuwe weersconditie beïnvloedt de schepen die Rouen verlaten. De volgende gebeurtenistegel wordt open gedraaid.
    gebeurtenistegels
  • Daarna kunnen de spelers om beurt 1 actie uitvoeren. De actietabel geeft de kostprijs van de actie aan. Als je een actie uitvoert, verhoogt de prijs van die actie. De volgende speler zal dus meer moeten betalen als hij dezelfde actie wenst uit te voeren. Als alle spelers achtereenvolgens passen, eindigt de actiefase.
  • Op het eind van een ronde worden nog een aantal handelingen uitgevoerd:
    • Gebruik de speciale eigenschap van Le Phare of Fierte Saint Romain.
    • Verwijder de blokjes bij Gros-Horloge.
    • De Saline produceert zout.
    • De Auberge, Banque en Salle des Coffres betalen rente uit.
    • Spelers met een negatief saldo verliezen een munt extra.
    • De blokjes van de actietabel worden terug op 0 gezet.
    • Controleer of je niet te veel munten bezit, (maximaal 40 als je geen Banque bezit).
    • Bepaal de beurtvolgorde (volgens kapitaal) opnieuw.

De acties

Er zijn 8 verschillende acties die in 4 types worden onderverdeeld:

  • Stad: saline of gebouw kopen. In het eerste geval moet je jouw blokje verplaatsen, in het tweede geval plaats je een blokje op het gebouw van jouw keuze.
  • Navigatie: vissen of aanmeren. Plaats één van je schepen in de oceaan en vervang elk zoutblokje door een blokje vis naar keuze (kabeljouw of haring). Je kan ook één of meerdere schepen terug in de haven van Rouen plaatsen.
  • Haven: een schip bouwen of producten verplaatsen.
  • Markt: kopen en verkopen van producten. Na een verkoop zakt de marktwaarde van het verkochte product.

De gebouwen

  • De saline produceert zout voor de speler. Extra salines leveren extra zout op natuurlijk.
  • In het depot kunnen de spelers goederen opslaan. De capaciteit van het depot kan verhoogd worden van 6 naar 15 naar 30.
  • De Banque en Salle des Coffres verhogen het maximale aantal munten dat een speler mag bezitten en betalen op het eind van een ronde rente uit.
  • Spelers die het Bureau des Finances bezitten krijgen extra munten bij verkoop op de markt.
  • Ook de Auberge levert extra munten op aan het eind van een ronde. 2 + 1 voor elke speler zonder Auberge.
  • Als je een Chantier Naval bezit, mag je gratis schepen bouwen. Andere spelers die schepen bouwen moeten je betalen voor het gebruik van de Chantier Naval.
  • De Académie de la Marine werkt zoals hierboven en voorziet de schepen van een kapitein.
  • Als je een vuurtoren bezit, mag je een schip repareren.
  • Notre Dame, Vitraux de Notre Dame en Hotel de Ville leveren extra punten op aan het eind van het spel.
  • Als je bouwt aan het Gros Horloge mag je in één beurt twee acties uitvoeren. Dit kost wel extra munten.
  • De Eglise Saint Maclou beschermt je tegen piraten en levert extra munten op aan het eind van het spel.
  • De Fierte St. Romain beschermt tegen slechte vangst en laat spelers gluren naar de gebeurtenistegels.

Op het spelbord staan heel wat verschillende gebouwen.
spelbord

De winnaar

Na de 5de ronde wordt de balans opgemaakt. Sommige gebouwen leveren extra munten op. Deze worden nog aan het totaal van de spelers toegevoegd (geen rekening meer houden met limieten). Het spreekt voor zich dat de speler met het meeste munten wint.

 

SPELBEOORDELING

“Upon a Salty Ocean”, die naam zorgde ervoor dat ik dit spel zonder nadenken aangekocht heb. Ik moet bekennen dat die ‘impulsaankopen’ mij de laatste tijd niet veel opgeleverd hebben. Upon a Salty Ocean klinkt heel lyrisch en poëtisch maar het spel is werkelijk kurkdroog. Je zou dit kunnen samenvatten als een wiskunde-oefening van anderhalf uur. Als je daar een blokje zet, kost dit zoveel en levert mij dat nog zoveel op enz, enz…
Het is ook zo dat de startspeler enorm in het voordeel is. Hij moet minder betalen voor zijn acties en kan zijn producten aan een hogere prijs verkopen. Vissen is de belangrijkste manier om aan geld te geraken. Daarvoor heb je vier acties nodig (zout laden – gaan vissen – terugvaren – vis verkopen). Als je laatste aan de beurt bent en alle spelers besluiten te gaan vissen (en dat gebeurt vaak), kost dit je al 12 munten meer dan de startspeler. Daarbovenop verkoopt de startspeler zijn vis aan 5 munten het stuk terwijl jij dat aan 2 munten mag doen doen. Dit kan al vlug een verschil van 20 munten betekenen. Je zou natuurlijk een ronde kunnen wachten vooraleer je jouw vis verkoopt en spelen op de gebouwen (het enige wat nog overblijft als je niet gaat vissen) maar dat levert zelden de overwinning op.
De startspeler is zo sterk in het voordeel dat de eerste ronden uitdraaien op een strijd voor de laatste plaats. Je verdient dan meer geld met het vissen, verdoet je centen in de stad en profiteert de laatste twee ronden van de gekochte voordelen. De speler die als laatste aan de beurt komt, verdient minder geld, kan minder gebouwen aankopen en eindigt in een sukkelstraatje.
Met opzet de laatste plaats bezetten om dan uiteindelijk als eerste te kunnen eindigen, het motiveert me niet. Bovendien vind ik het hele visgedoe veel te repetitief en het spelmateriaal geeft mij ook al geen ‘waauw’ gevoel. Iets om vlug te vergeten.
Nu, vandaag geniet ik van een vrije dag en buiten schijnt de zon. Ik voel me dan ook wat verplicht om positief te eindigen. Het artwork van de speldoos en het spelbord vind ik wel geslaagd en de Italiaanse uitgever voorziet Nederlandstalige spelregels!

Maart 2012

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *