Yspahan – Review

Links Ystari
Sébastien Pauchon
Bijzonderheden Winnaar Concours International de Créateurs de Jeux de Société 2005
Winnaar Meeples’ Choice Award 2006
Winnaar Tric Trac d’Or 2006
2de spel van de QWG Master Print Editie

De speldoos bevat 1 stadsplan, 1 dobbelsteentableau, 1 karavaanbord, 1 startspelerfiguur, 4 gebouwenkaarten, 100 goederenstenen in 4 kleuren, 2 witte stenen, 1 witte opzichter, 25 kamelen en 25 goudstukken, 9 witte en 3 gele dobbelstenen en 18 kaarten. Het spelmateriaal en de speldoos zijn niet aan elkaar aangepast, waardoor het spelmateriaal nogal beweeglijk in de speldoos schuilt.

Yspahan, de hoofdstad van het Perzische volk, is een centrum van culturele en economische welvaart. Met edelstenen beladen karavanen banen zich een weg in de stad met slechts één bedoeling en dat is handeldrijven. Net op dit moment bereikt het bericht dat de Sjah op bezoek komt verschillende kooplieden. Meteen start een hevige strijd waarin handelen centraal staat.

Elke speler krijgt een gebouwkaart, 2 goudstukken en alle goederen in zijn kleur.
Het stadsplan wordt in het midden gelegd met daarop de twee witte stenen die de dagen en de weken aanduiden.
Het karavaanbord en het dobbelsteentableau worden naast het stadsplan gezet.
De startspeler krijgt de startspelerfiguur.

Tijdens het spel worden drie weken van 7 dagen gespeeld. Elke dag begint met het gooien van de dobbelstenen waarna de spelers om beurt een actie uitvoeren. Daarna wordt de startspelerpion naar links doorgegeven.

Dobbelen.

De startspeler gooit de 9 witte dobbelstenen. Dobbelstenen met eenzelfde waarde worden naast elkaar gelegd. Daarna worden de dobbelstenen op het dobbelsteentableau gelegd. De dobbelstenen met de laagste waarde helemaal onderaan en zo wordt naar boven toe opgebouwd. De dobbelstenen met de hoogste waarde worden altijd bovenaan gelegd. In het midden kunnen dus lege plaatsen ontstaan.
Per afgeleverd goudstuk kan een speler over één extra (gele) dobbelsteen beschikken.

Acties.

De startspeler mag nu als eerste een actie kiezen. Daartoe neemt hij alle dobbelstenen met een gelijke waarde van het tableau. Afhankelijk van de plaats en het aantal dobbelstenen varieert de actie.

• Kamelen nemen: de speler neemt evenveel kamelen als het aantal dobbelstenen dat op het kamelenvak van het tableau ligt.
  • Goederen plaatsen: de speler plaatst evenveel goederen als het aantal dobbelstenen in de betreffende wijk. Wijken bezitten gebouwen in 4 kleuren. Kan een speler alle gebouwen van één kleur bevoorraden, dan kunnen er punten verdiend worden. Een speler moet een eerder begonnen kleur in een wijk eerst afwerken vooraleer hij elders in die wijk goederen mag plaatsen. Binnen een wijk mogen geen twee verschillende goederensoorten (lees blokjes van verschillende spelers) op eenzelfde kleur voorkomen.
  • Goudstukken nemen: de speler neemt evenveel goudstukken als het aantal dobbelstenen dat op het goudstukkenvak van het tableau ligt.
  • De opzichter verplaatsen: de speler mag de opzichter evenveel vakken verplaatsen als het aantal dobbelstenen dat op het gekozen vak van het tableau ligt. Mits betaling mag de opzichter verder verplaatst worden. De goederen van de huizen die grenzen aan het vak waar de opzichter stopt, worden op het karavaanbord gelegd. De eigenaars van die goederen kunnen ervoor kiezen een goed uit hun voorraad op het karavaanbord te plaatsen in de plaats van het goed uit het warenhuis. Dit kost ze wel één kameel. Het plaatsen van goederen op het tableau kan 0, 1 of 2 punten opleveren.
  • Een kaart trekken: de speler kiest een rij dobbelstenen en trekt één kaart. Kaarten leveren extra voordelen op.

Bouwen.

Tegen inlevering van het vereiste aantal kamelen en goudstukken, mag een speler bouwen. Hij legt dan een goederenblokje op zijn gebouwenkaart. De goederenblokjes geven aan welke gebouwen reeds geconstrueerd werden. Gebouwen leveren extra voordelen en punten op.

Na de zevende dag, op het einde van de week, volgt een telling. Vooreerst worden alle warenhuizen geledigd. Spelers die binnen een wijk alle warenhuizen van één kleur hebben bevoorraad, krijgen daarvoor punten. Het aantal punten is afhankelijk van de kleur en de wijk. Het kamelentableau wordt geteld op het einde van de derde week of als het vol is. Voor elke kleur goederen geldt: het aantal goederen wordt vermenigvuldigt met de waarde van de hoogste rij waarin die goederen nog voorkomen.
De punten worden bijgehouden op het scorespoor. De winnaar is de speler met het meeste punten na drie weken.

Yspahan is een aangenaam dobbelspel dat ook de minder ervaren speler zal aanspreken. Integenstelling tot wat we van Ystari gewend zijn hebben we hier niet te maken met een super strategisch spel vol tactische keuzes maar eerder met een vlot en leuk familiespel. Toch biedt Yspahan net genoeg mogelijkheden om blijvend van mijn aandacht te kunnen genieten. Wie rekening houdt met de volgorde van spelen en beschikt over een klein beetje toekomstvisie zal het in dit spel ver schoppen. Tenzij je in een ongeluksdag verkeert natuurlijk. (Het blijven dobbelstenen hé Claude) Zo snel mogelijk gebouwen afwerken blijkt ook een goede tactiek en hoewel de opzichter niet altijd evenveel verplaatst wordt, kan ook op die manier een groot aantal punten verdiend worden. Een zeer geslaagd, toch ietwat luchtiger, spelletje dus.

Maart 2007