Auteur | Richard Breeze |
Uitgever | Pro Ludo |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 60 – 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 39.50€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.6/10 |
Links | Pro Ludo Richard Breeze |
SPELMATERIAAL
Alle spelmateriaal zit in het middenvak van de doos. Plastiekzakjes zijn dus meer dan aan te raden. Voor de rest ziet het spelmateriaal er wel verzorgd uit. Het bestaat uit: 5 overzichtkaarten, 50 arbeiderfiches, 34 bouwtegels, 25 hutjestegels, 1 kathedraalbord, 5 werkvolgordestenen, 20 wetkaarten, 5 spelerschermen, 30 ambachtblokjes, 85 grondstofblokjes, 1 startspelerfiche, 15 hekken, 1 kathedraaltegel en 1 stadsbord.
SPELBESPREKING
Inleiding
In het centrum van de stad wordt een kathedraal gebouwd. Afhankelijk van de fase van de bouw zijn verschillende grondstoffen nodig. Arbeiders verzamelen de nodige grondstoffen. Ze proberen op die manier hun bouwheer te voorzien van zetels in de kathedraal. Wie uiteindelijk de meeste zetels in bezit krijgt, neemt een optie op het aanzien van de hele stad. Maar het gaat hier om meer dan verzamelen alleen, er worden natuurlijk ook smerige trucs toegepast.
Voorbereiding
Elke speler ontvangt een set van 5 hutjestegels, 10 arbeiders, drie hekken, een scherm en een overzichtskaart in dezelfde kleur.
Het stadsbord en het kathedraalbord worden in het zicht van de spelers geplaatst en van de nodige elementen voorzien. De velden met nummer 1 worden aan de kathedraalfiche gelegd. Om beurt plaatsen de spelers nu een veldtegel en een hutjestegel. Als alle veldtegels zijn geplaatst, begint het spel.
Spelverloop
Het spel verloopt volgens de wijzers van de klok en bestaat uit 5 fasen.
Fase 1 : arbeiders plaatsen.
Vanuit elk hutje kan één arbeider vertrekken naar een naburig veld. Per veld kan slechts één arbeider ingezet worden. Arbeiders leveren grondstoffen op volgens het veld waarop ze staan. Het plaatsen gebeurt als volgt. De startspeler neemt een volgorde steen en vervolgens mogen in wijzerzin alle spelers de arbeider van het hutje met hetzelfde nummer op een veld plaatsen.
Fase 2: grondstoffen nemen.
Elke speler ontvangt grondstofblokjes volgens de geplaatste arbeiders.
Fase 3: grondstoffen gebruiken.
Grondstoffen kunnen gebruikt worden voor volgende zaken:
- Bouwtegels uit de kathedraal kopen. (levert punten op)
- Een hutje verbouwen tot een huis. (nu mag je 2 arbeiders inzetten in plaats van 1)
- Een hek bouwen of verbouwen. (een hek blokkeert arbeiders)
- Grondstoffen ruilen.
- Wetkaarten verwerven. (bieden extra mogelijkheden)
Fase 4: arbeiderfiches verzamelen.
Arbeiderfiches en werkvolgordestenen worden terug van het bord genomen.
Fase 5: startspeler wisselt.
De startspeler heeft het startspelerfiche aan zijn linker buurman. De spelers mogen nu eenmaal bieden met grondstofblokjes om startspeler te worden. De speler met het hoogste bod wordt de nieuwe startspeler. De grondstofblokjes gaan naar de speler met de startspelerfiche.
De winnaar
Als de laatse tegel van de kathedraal is gekocht, eindigt het spel. Elke bouwtegel levert evenveel punten op als het getal aan de voorkant van de tegel. Grondstofblokjes leveren afhankelijk van het soort blokje ook punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
Keythedral lijkt sterk op een verzamelspel. Denk maar aan de kolonisten. Hoe meer grondstoffen je verzamelt, hoe meer mogelijkheden je krijgt. Daarom is het belangrijk er in de eerste fase met je gedachten bij te zijn. Door het handig kiezen van volgordestenen kan je de ander een ferme hak zetten en jezelf in het voordeel brengen. Hoe vlugger je huizen bouwt, hoe meer kans op meer grondstoffen. Vergeet ook het belang van een goede startpositie niet. Het gebeurt vaak dat de startspeler tot 3 blokjes meer kan hebben dan de laatste speler. Net zoals in de kolonisten is ook de startpositie heel belangrijk, zorg dat je toegang hebt tot alle soorten grondstoffen en dat er veel uitwijkmogelijkheden zijn. Hoe beter je startpositie, hoe moeilijker je te blokkeren bent. Wie niet in een gunstige positie zit, kan door middel van wetkaarten toch nog aardig zijn zegje doen. Keythedral is een meer dan aangenaam spel dat zeker een plaatsje in de spellenkast verdient.
September 2006