Auteur | Doris Matthäus, Frank Nestel |
Uitgever | PS Games |
Aantal spelers | 3 tot 7 |
Spelduur | 30 – 45 minuten |
Jaar van uitgave | 1999 |
Prijs | 8.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | PS Games Doris Matthäus Frank Nestel Home Page Online Spelen |
SPELMATERIAAL
60 kaarten en de spelregels bevinden zich in de stevige doos.
SPELBESPREKING
Inleiding
In Frank’s zoo leven een heleboel dieren naast elkaar, zowel op het land als in het water. Deze dieren zijn niet altijd even goede vrienden. De spelers proberen de dieren uit hun hand weg te spelen en dit zo vlug mogelijk.
Voorbereiding
De kaarten worden geschud en verdeeld onder alle spelers. Bij minder dan 4 spelers worden een aantal kaarten uit het spel genomen.
Spelverloop
De startspeler legt een aantal kaarten open op tafel, de andere spelers kunnen passen of verhogen. Een speler die past, doet voorlopig niks. Een speler die verhoogt, moet de kaarten die op tafel liggen overtreffen.
De kaarten.
De kaarten tonen onderaan telkens het dier waarover het gaat en bovenaan in een soort tekstballon de vijanden van dit dier. Van elke diersoort zijn er 5 kaarten. Daarbovenop zijn er 4 muggen (waarvan je olifanten kunt maken) en 1 joker.
Kaarten spelen of overtreffen.
Een speler die uitkomt, speelt ofwel 1 kaart ofwel meerdere kaarten van eenzelfde dier. Om dit te overtreffen zijn er 2 mogelijkheden. Ten eerste kan je van dezelfde diersoort nog 1 kaart meer spelen, b.v. 3 karpers overtreffen 2 karpers. Ten tweede kan je evenveel kaarten spelen van een hogere diersoort, b.v. 2 ijsberen overtreffen 2 zeehonden.
Einde van een slag.
Als niemand nog wil of kan overtreffen, krijgt de speler die als laatste kaarten heeft gespeeld alle kaarten van de slag. Hij mag ook direct een nieuwe slag beginnen.
Bijzonderheden.
De spelers proberen niet alleen zo vlug mogelijk hun handkaarten weg te spelen, ze moeten in hun slagen ook proberen zoveel mogelijk leeuwen en minstens 1 egel te hebben.
Spelen in teams.
Vanaf 4 spelers wordt na 1 ronde in teams gespeeld. Afhankelijk van de huidige posities worden teams gevormd. Binnen een team mogen maximum 2 kaarten geruild worden. De zwakste speler van het team mag de sterkste ook vragen kaarten bij te passen.
De winnaar
Wie als eerste zijn kaarten kwijt is, krijgt evenveel punten als er spelers zijn. Op deze manier krijgt elke speler punten. Alleen de laatste krijgt geen punten. Vanaf 2 leeuwen in de slagen krijg je per leeuw 1 bonuspunt. Wie geen egel heeft krijgt 1 strafpunt. Wie nog leeuwen op handen heeft, krijgt ook strafpunten.
Als in teams wordt gespeeld, krijgen de teamgenoten elkaars punten voor het uitspelen bijgeteld. De scores voor leeuwen en egels tellen individueel.
SPELBEOORDELING
Frank’s Zoo steunt op een bekende formule. Toch biedt dit spel net dat tikkeltje meer dan bijvoorbeeld ‘de grote dalmutti’ of ‘presidenten’. Dit komt door een 3 tal zaken.
Ten eerste zijn er de kaarten zelf die heel leuk getekend zijn. De kaarten volgen niet het typische volgordesysteem dat je met gewone kaarten wel hebt. Een leeuw overtreft een muis, een olifant een leeuw maar een muis dan weer de olifant bijvoorbeeld.
Ten tweede zorgen de leeuwen en de egels voor extra spanning en sensatie. Wie verstandig met zijn kaarten omgaat, kan hier letterlijk en figuurlijk een goede slag slaan.
Tenslotte zorgt het teamspel voor overleg en vijandigheid zowel tussen de teams als binnen de teams. Want binnen een team telt alleen de volgorde van uitspelen samen, egels en leeuwen tellen individueel.
In het begin is het even wennen aan de verschillende soorten kaarten. Eenmaal je de kaarten gewoon bent is Frank’s Zoo een heel geslaagd spel. Misschien wel het beste in zijn genre.
Oktober 2006