Auteur
|
Steve Jackson |
Uitgever | PS Games |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur |
60 – 90 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 14.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 4.0/10 |
Links | Steve Jackson PS Games |
Bijzonderheden | De set van PS Games wordt geleverd met de uitbreidingen ‘De lokgroep van de Koethulhu’ en ‘De onbesproken Kerker’. |
SPELMATERIAAL
Het relatief kleine doosje zit volgpepropt met kaarten. 280 stuks om correct te zijn. Deze kaarten komen uit Munchkin Cthulhu 1, 2 en 3. Als extraatje zijn er ook 4 unieke Nederlandse kaarten bijgevoegd.
SPELBESPREKING
Inleiding
Kruip in de huid van Monstermeppers, Professoren, Speurders en Sektariërs. Trap deuren in en versla het Mistbaksel, Nicotina, Jaap Stamboom, de Commode Varaan, de Reuzijnen of Anton Geestink. Drink wat zelfgemaakte wijn en ga het monster te lijf met een vuurwerkpakket, een tweedehandszaklamp, een bowling kegel, een hooivork, een monstermaaier, een drieloops jachtgeweer, een Sektariër T-shirt of tergend gejammer. Deel een corrigerdende tik uit, leer uit mystiek gekrabbel of speel vals. Zoek problemen, plunder de kamer en doe aan liefdadigheid.
Voorbereiding
Maak twee gedekte stapels; één met deurkaarten en één met schatkaarten. Schud beide stapels en geef elke speler 2 kaarten van elke stapel.
Zorg dat je iets bijhebt waarmee je jouw level kan bijhouden.
Spelverloop
De spelers beginnen als een level 1 mens zonder klasse. Door het plunderen van kamers kunnen ze schatten verdienen. Deze schatten leveren wapens en toverdranken, rassen en klassen of vervloekingen. Door monsters te verslaan of door sommige kaarten kan je levels stijgen. Wie het eerst level 10 bereikt, heeft gewonnen.
Een speler die aan de beurt is, overloopt 4 fasen. De andere spelers kunnen daartussen eventueel ook kaarten spelen.
Vooraf.
- Er zijn verschillende klassen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Spelers mogen wisselen van klasse zoveel ze willen. De kaarten die open voor de spelers liggen, bepalen hun klasse. Ben je een Sektariër, dan mag je die klasse niet afleggen. Ben je als enige geen Sektariër, dan stijg je een level. Zijn alle spelers Sektariërs, dan stopt het spel onmiddellijk en wint de speler met de hoogste klasse.
Enkele klassen. - Wapens en beschermende kledij worden ook voor de spelers gelegd. Een speler kan natuurlijk maar 1 hoed, 1 paar schoenen, 1 harnas, enz… dragen. Voorwerpen die niet gedragen worden, worden horizontaal gedraaid, ze zitten dan in je rugzak. Je mag voorwerpen ook verhandelen.
Enkele voorbeelden. - Als je vecht, moet je jouw level optellen met de bonussen van jouw voorwerpen. Je totaal moet groter zijn dan het level van het monster. Je kan ook vluchten door een dobbelsteenworp van 5 of 6 te gooien. Wordt je verslagen door het monster dan onderga je een portie ellende afhankelijk van het monster.
- Maximum 1 speler mag je helpen tijdens het gevecht, je moet dan wel eerst overeenkomen waarvoor hij jou zou willen helpen. Dit zou bijvoorbeeld een deel van de schatten kunnen zijn of een voorwerp dat je bezit.
Enkele schatten. - Andere spelers mogen natuurlijk ook het monster helpen of jou wat tegenwerken.
- Je mag ook voorwerpen verkopen, de waarde ervan staat op de kaart. Verkoop je voor 1000 punten dan stijg je een level.
Trap een deur in.
De bovenste kaart van de kerkerstapel wordt opengedraaid. Als het een monster is, moet je het bevechten. Als het een vervloeking is, treedt ze direct in werking. Andere kaarten mag je op handen nemen.
De monsters.
Zoek problemen.
Als je geen monster hebt ontdekt, mag je nu een monster uit je hand spelen.
Plunder de kamer.
Na het doden van een monster, neem je evenveel schatten als de monsterkaart aangeeft. Als je hulp hebt gehad, moet je ze open leggen en verdelen zoals afgesproken.
Ben je nog altijd geen monster tegengekomen, dan mag je een tweede kaart van de kerkerstapel trekken en op handen nemen.
Liefdadigheid.
Je mag maximum 5 kaarten op handen hebben. Heb je er meer, dan moet je je kaarten zo eerlijk mogelijk verdelen tussen de spelers met het laagste level. Ben je dat zelf, leg dan de kaarten af.
De winnaar
De speler die als eerste level 10 bereikt, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Steve Jackson is een Amerikaanse auteur die uitblinkt in komische spellen. Andere titels van zijn hand zoals ‘Ninja Burger’, ‘Burn in Hell’ en ‘Car Wars’ zijn veelzeggend. Dat het spelmechanisme een beetje gebukt gaat onder die enorme dosis humor, moet je er dan maar bijpakken.
Spelers helpen elkaar of zitten elkaar dwars tot alle levels ongeveer even hoog zijn. De speler die dan het geluk heeft een monster met een laag level te draaien of te trekken zal winnen. Geluk is dus de alles overheersende factor. Een speler die ook tactiek erkent, mag mij deze komen uitleggen.
Speel je het spel met de bedoeling te winnen door goed doordacht te spelen, dan zal het jou mateloos frustreren. Zie je er de humor van in, dan kan een avondje munchkin best enkele hilarische momenten opleveren. Na een tijdje heb ik het met die humor wel gehad en dan blijft het spel voor mij niet meer overeind.
Ook de spelregels ondergaan de wet van de humor. Alles staat wat door elkaar en de regels zijn, zeker in het begin, tamelijk verwarrend.
De grappen zijn na 2 keer uitgegrapt en dan blijft dat gewone – ik heb niet veel om het lijf spelletje – verweesd achter. Je bent er voor of er tegen. Ik speel dit spel soms om mijn broer, die er weg van is, te plezieren. Een 4 dus, al moet ik er bij vermelden dat ik heel wat mensen ken die dit spel ontzettend graag spelen.
Januari 2009