Auteur | Kevin Wilson |
Uitgever | Fantasy Flight Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 – 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2003 |
Prijs | 39.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.0/10 |
Links | Fantasy Flight Games |
SPELMATERIAAL
De speldoos, die wat meer en wat grotere opbergvakken mocht bevatten, bevat volgende onderdelen: 13 bordtegels, 84 eenheden in 4 kleuren, 4 stadsoverzichten, 8 buitenposten, 32 gebouwen, 32 arbeiders, 36 eenheidfiches, 84 ervaringskaarten, 100 grondstoffiches, 18 uitgeputfiches, 14 scenariofiches, 4 gevechtsdobbelstenen, 1 grondstofdobbelsteen en de spelregels.
SPELBESPREKING
Inleiding
Nieuwe gebieden ontdekken, grondstoffen ontginnen, legers opbouwen, aanvallen en overwinnen.
Voorbereiding
Voeg het spelbord samen volgens het scenario dat gespeeld wordt. Kies een ras en neem alle eenheden, fiches, kaarten en het stadsoverzicht van dat ras. Neem 5 hout en 5 steen uit de voorraad. Zet 3 infanterie eenheden op je stad. Sorteer de eenheidtegels per niveau en per eenheidtype. Trek 3 ervaringskaarten en houd de rest als gedekte trekstapel. Bepaal wie mag beginnen.
Spelverloop
Het spel verloopt in beurten. Elke beurt bestaat uit 4 fasen. Iedere speler werkt eerst fase 1 af, daarna fase 2, enz.. Na fase 4 wordt van startspeler veranderd.
Fase 1 : verplaatsen.
Elke eenheid op het bord mag je eenmaal verplaatsten. Infanterie en artillerie 1 vakje, vliegende eenheden en arbeiders 2 vakjes. Er mogen echter nooit meer dan 3 gevechtseenheden en nooit meer dan 3 arbeiders op hetzelfde vakje eindigen. Arbeiders kunnen niet naar vijandelijke gebieden trekken, andere eenheden wel. Alleen vliegende eenheden kunnen naar bergvelden trekken.
Fase 2: delven.
Elke mijn waar zich een arbeider bevindt, kan grondstoffen leveren. Gooi de grondstofdobbelsteen éénmaal per arbeider en neem de grondstoffen uit de voorraad. Indien je een 3 gooit leg dan een gedeeltelijk uitgeput fiche op de mijn. Bij een tweede 3 is de mijn uitgeput.
Grondstoffen.
Fase 3: inzetten.
Eenheden die in opleiding zijn (zie fase 4) mogen nu worden ingezet. Gebouwen worden afgebouwd.
Fase 4: aanschaffen.
De speler mag grondstoffen investeren om één van de volgende acties uit te voeren:
- Opleiden: selecteer een gebouw in de stad die de eenheid kan opleiden, betaal de nodige grondstoffen en zet de eenheid op dit gebouw. Elk gebouw kan slechts één eenheid produceren.
- Bouwen: neem een arbeider van je stadtegel, betaal 2 hout en 2 goud en voeg het gebouw toe aan je stadsoverzicht. Leg het gebouw gedekt en zet de arbeider erop om aan te tonen dat het gebouw in opbouw is. Voor het bouwen van buitenposten moet je een arbeider hebben op een vrij veld op het spelbord waar je dit gebouw wilt plaatsen.
- Hieronder een stadsoverzicht met daaronder 2 gebouwen, één voor de aanmaak van vliegende eenheden en één voor de aanmaak van artillerie.
- Opwaarderen: als je aan de juiste voorwaarden voldoet kan je voor 2 goud en 2 hout eenheden opwaarderen. Schuif daartoe de bovenste eenheidkaart onder de onderste. De krachtigste eenheden bezitten ook speciale vaardigheden.
- Enkele eenheidskaarten
Vechten.
- Als na een verplaatsfase eenheden van verschillende rassen op één vak staan wordt er gevochten.
- Alle eenheden op aangrenzende gebieden nemen deel aan het gevecht.
- Eerst vallen de artillerie eenheden aan, daarna de vliegende eenheden en daarna de infanterie. Verdediging en aanval gebeuren gelijktijdig.
- Infanterie kan geen vliegende eenheden doden.
- Per eenheid heb je één dobbelsteen, je raakt je tegenstander voor elke worp die gelijk of lager is dan de huidige kracht van je eenheden. Om beurten worden de slachtoffers verwijderd, de verdediger begint.
- Het gevecht eindigt als op het slagveld slechts eenheden van één ras staan.
- Arbeiders worden overwonnen zonder gevecht.
- De winnaar van een gevecht trekt een ervaringskaart. Ervaringskaarten bieden vele voordelen en mogen gespeeld worden op elk moment dat de kaart dat toelaat.
- Enkele ervaringskaarten.
De winnaar
De eerste speler die de voorwaarden van het scenario vervult, wint het spel. Wordt naar een bepaald aantal punten gespeeld dan kan je op de volgende manier punten verdienen:
- Elke stapel ervaringskaarten bevat 3 overwinningspunten.
- Elk van je eenheidtypes levert in zijn sterkste vorm 1 overwinningspunt op.
- Sommige velden op het bord zijn overwinningspunten waard. Steden hebben een waarde van 3 punten, andere belangrijke velden 1 of 2.
SPELBEOORDELING
Warcraft lijkt na het lezen van de spelregels een fantastisch spel. Na enkele keren spelen is de werkelijkheidszin teruggekeerd en moet ik bekennen dat ik het spel niet zo speciaal vind. Dit komt omdat ik 2 keer tamelijk vlug met uitgeputte mijnen te maken had. Terwijl ik zo snel mogelijk moest verplaatsen naar andere mijnen in vijandelijk gebied, konden de tegenstrevers rustig hun leger opbouwen. Daar komt het ook meestal op aan, leger opbouwen en dan aanvallen en kijken wie wint. Als je beiden geluk hebt met de grondstoffen dan zijn beide legers meestal even sterk. De dobbelstenen beslissen dan uiteindelijk wie er wint. Ook de ervaringskaarten zorgen voor een extra geluksfactor. Ik zou het bij het computerspel houden, er zitten wel leuke zaken in, maar er zijn betere spellen in dit genre. Denk maar aan ‘het spel der Tronen’, Wallenstein en Alexander de Grote.
September 2006