Auteur
|
Hans van der Veen |
Uitgever | Hans van der Veen |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur |
30 – 60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 13.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 7.5/10 |
Links | Homepage Boosterbox |
SPELMATERIAAL
Het smaakvolle doosje bevat 112 kaarten.
SPELBESPREKING
Inleiding
Probeer aan de hand van geheugenwerk en wat wel overwogen keuzes zo weinig mogelijk of net 100 punten te behalen.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een arribakaart, De stopkaarten worden in het midden van de tafel gelegd. De speelkaarten worden geschud en elke speler krijgt afhankelijk van de eigen keuze een aantal gedekte kaarten.
De overige kaarten vormen een gedekte trekstapel, de bovenste kaart wordt opengedraaid en naast de trekstapel gelegd.
Spelverloop
Kaarten leggen.
De kaarten die je ontvangt, moet je in een aantal rijen boven elkaar leggen. Krijg je zes kaarten, dan vorm je 2 rijen van 3 kaarten. Met acht kaarten vorm je 2 rijen van 4 kaarten. Je kunt er eveneens voor kiezen met meerdere rijen en meerdere kaarten te spelen 3 rijen van 5 kaarten of 4 rijen van 4 kaarten bijvoorbeeld behoren ook tot de mogelijkheden. Als je met meer kaarten speelt, stijgt de moeilijkheidsgraad van het spel.
De speelkaarten.
In totaal zijn er 104 speelkaarten: telkens 8 kaarten met een cijfer van 0 tot en met 8 in twee verschillende kleuren. 8 kaarten met de waarden 10 en 15 en 8 santoskaarten in 2 kleuren.
Het spel.
- Voor het spel begint, mogen de spelers de kaarten van hun onderste rij bekijken. Daarna moeten ze de kaarten terug gedekt op dezelfde plaats leggen. De kaarten mogen nu gedurende de rest van de ronde niet meer bekeken worden.
- Als een speler aan de beurt is, moet hij een kaart trekken. Dit mag de bovenste kaart van de aflegstapel of de bovenste kaart van de trekstapel zijn. Deze kaart mag hij wisselen met een kaart van zijn actieve rij. De verwisselde kaart of de getrokken kaart wordt daarna op de aflegstapel gelegd.
- De arribakaart geeft de actieve rij van een speler aan. Als een speler tevreden is over zijn actieve rij, mag hij de arribakaart op het einde van zijn beurt naar boven schuiven. Hij speelt nu met de kaarten uit de volgende rij. Kaarten uit vorige rijen mogen niet meer veranderd worden.
- Is een speler tevreden over al zijn rijen dan mag hij een stopkaart nemen. De andere spelers komen nu nog elk één keer aan de beurt, daarna is de ronde voorbij en worden punten geteld.
Punten tellen.
- Op het einde van een ronde draaien de spelers hun kaarten om. Kaarten die alleen liggen leveren punten op. Kaarten met gelijke nummers die horizontaal of verticaal aan elkaar grenzen, worden weggenomen en leveren geen punten op.
- Santoskaarten hebben een waarde van 5 als ze alleen liggen. Grenzen ze aan elkaar dan leveren ze bonuspunten op. (5 bonuspunten voor 2 aan elkaar grenzende Santoskaarten, 10 punten voor 3 aan elkaar grenzende santoskaarten, enz…)
De winnaar
Na elke ronde worden de punten op een blad genoteerd. Haalt een speler een totaal van meer dan 100 punten dan ligt hij uit het spel. De laatste speler die overblijft, wint. Slaagt een speler erin na een ronde juist 100 punten te halen dan is deze speler de winnaar.
SPELBEOORDELING
Santoska is een moeilijk te beoordelen spelletje. Eerst leek het mij een niemendalletje maar na enkele potjes blijkt het toch een vrij verslavend spel te zijn, waar zowel jong als oud, veelspeler of nieuweling plezier aan beleven. Het is natuurlijk zo dat je wat geluk moet hebben met de kaarten maar als je goed onthoudt welke kaarten je liggen hebt, zijn er toch wat mogelijkheden.
Je kan vlug stoppen en zo de anderen het vuur aan de schenen leggen of gaan voor de perfecte score en het risico lopen bepaalde kaarten niet te kunnen vervangen. Kaarten in de tweede en de derde rij kan je direct vervangen zodat je weet welke kaarten daar liggen of je kan alleen goede kaarten ruilen in de hoop dat kaarten die reeds op tafel liggen het juiste getal bezitten. Ga je voor de hoge getallen dan heb je meer kans op goede kaarten omdat die meestal door andere spelers worden afgelegd, natuurlijk loop je dan het risico op heel wat punten. Is de situatie uitzichtloos, dan kan je voor de 100 punten gaan. Dit is evenwel geen sinecure en is nog maar één speler gelukt (1 keer op 8 spelletjes van gemiddeld 5 ronden).
Spelen met 3 rijen van 4 of 5 kaarten bevalt ons het meest en levert meestal een spannende strijd op. 13,95€ is wel wat veel voor een kaartspelletje maar je krijgt er een mooi en stevig metalen doosje voor en een deel van de opbrengst gaat naar de ‘Save the Coral Foundation’.
De spelregels zijn simpel maar zijn nogal zwak geschreven waardoor er toch nog wat vraagtekens overbleven na de eerste lezing. Gelukkig staat op de homepage een filmpje dat wel heel duidelijk is.
Dit alles in overweging genomen en na overleg met de andere spelers heb ik besloten het spel een 7.5 te geven. Ikzelf vind het een prima opwarmer of afsluiter voor een spellenavond.
Met dank aan www.Boosterbox.nl voor een recensie-exemplaar.
Maart 2008