Get Nuts – Review

Auteur
David Ausloos
Tom Luyckx
Uitgever White Goblin Games
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 14.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links David Ausloos
White Goblin Games

SPELMATERIAAL

De ijzeren speldoos is prachtig en bevat 60 actiekaarten, 14 notenkaarten, 24 wegkaarten, 6 tweezijdige eekhoornschijfjes en de spelregels in het Nederlans, Frans, Engels en Duits

SPELBESPREKING

Inleiding

De winter staat voor de deur en het wordt tijd dat je jouw voorraad noten aandikt. Alle eekhoorns uit het bos weten waar die te vinden zijn. Het komt er dus op aan ze te verslaan in de race om de noten. Pas wel op, Er schuilen heel wat gekke eekhoorns tussen de bladeren van de bomen!

Voorbereiding

De actiekaarten worden geschud en elke speler krijgt er 5 op handen.
Elke speler kiest een kleur en ontvangt een eekhoorn en 4 wegenkaarten in die kleur.
De notenkaarten worden in het midden van de tafel gelegd. De spelers gebruiken hun wegenkaarten om een weg naar het centrum van de tafel te bouwen.
Als alles volgens plan verloopt, ziet de startopstelling bij drie spelers er dan ongeveer zo uit.

Spelverloop

In het kort.

Om de noten in het centrum van de tafel te bereiken, moeten de spelers een bomenrij aanleggen. Daarna kan de eekhoorn van boom tot boom springen om de noten te bereiken. Onderweg kunnen zich onregelmatigheden voordoen. Als je aan de beurt bent, moet je 4 stappen overlopen:

  • Als er een bulldozer naast jouw pad rijdt, moet je die in het begin van jouw beurt één plaats naar boven schuiven.
  • Daarna mag je tot 4 actiepunten gebruiken. Daarmee kan je kaarten spelen (de kosten staan rechts onderaan op de kaart) of je eekhoorn bewegen (1 punt per sprong). Als een eekhoorn op de notenstapel springt, krijgt hij de bovenste notenkaart. Zijn eekhoorn gaat eveneens terug naar de speler. Als laatste moeten 1 of meerdere bomen gehakt worden zodat de totale waarde van de gehakte bomen minstens gelijk is aan de waarde van de gewonnen noot.
  • Voordat je je hand terug aanvult tot 5, mag je eventueel kaarten die je maar niks vindt, afleggen.

Hakbijlen, bulldozers en op hol geslagen eekhoorns.

  • Bomen leg je naast je eigen pad. Aangezien eekhoorns van boom naar boom springen zijn die onontbeerlijk om de noten te kunnen bereiken. De stevigheid van de boom staat links bovenaan. De heilige boom kan niet omgehakt of beschadigt worden, het is wel de eerste boom dat je moet verwijderen als je een notenkaart pakt.
  • Heel wat kaarten verminderen of verhogen de kracht van een boom. Negatieve kaarten leg je best naast een boom van een andere speler. Als de waarde van deze kaarten gelijk of hoger is dan de kracht van de boom, moet de boom afgelegd worden. Als jouw eekhoorn zich schuil houdt in de getroffen boom, valt hij naar beneden en moet hij opgelapt worden (kost = 1 actiepunt).
  • Een wervelwind zorgt ervoor de de stapel notenkaarten opnieuw geschud wordt.
  • Yoink steelt een handkaart of een notenkaart van een ander speler.
  • Een heilige noot wordt naast een boom gelegd. Je ontvangt het heilig goed pas als je deze boom aflegt na het winnen van een notenkaart. Niemand durft een heilige noot stelen natuurlijk.
  • Supereekhoorn kan net dat ietsje meer, ontvang één extra actiepunt.
  • Militaire eekhoorn beschermt je tegen aanvallen van andere spelers.
  • De waaghals kan over één leeg bomenveld springen.

 

De winnaar

Het spel eindigt direct als de laatste notenkaart genomen wordt. De speler met de meest waardevolle notencollectie wint.

 

SPELBEOORDELING

Get Nuts is een vrij eenvoudig spel met een hoge pestfactor. Dikwijls moet je kiezen tussen eigen vooruitgang of het belemmeren van diezelfde vooruitgang bij een andere speler. Heel wat spelers kiezen in dit geval de laatste optie waardoor het dikwijls eekhoorntjes regent. Een aspect waarbij vooral kinderen zich amuseren.
Bijna alle kaarten in Get Nuts hebben hun nut. Sterke bomen zijn bestand tegen heel wat aanvallen, zwakke bomen zijn ideaal om snel te klimmen en daarna af te breken. Actiekaarten worden aangewend om tegenstrevers te dwarsbomen of om zelf extra voordeel te bekomen. Ik zeg ‘bijna’ omdat twee type kaarten mij wat minder bevallen. De kaart waarmee je kaarten van andere spelers kan stelen vind ik overbodig en de negatieve notenkaarten leveren iets te weinig resultaat op. Een -1 kaart zal een tegenstander 1 punt afnemen, maar zelf schiet je natuurlijk ook niet op terwijl jij wel geklommen hebt. Verder bejubel ik de prachtige doos en de mooie kaarten en ben ik minder enthousiast over de onhandige inlay. Get Nuts zou tot 6 spelers aan de praat kunnen houden, maar ik houd het bij 3-4. Een spel voor liefhebbers van het genre.

Juni 2011

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *