Auteur | Xavier Georges | |
Uitgever | Quined Games | |
Aantal spelers | 2-5 | |
Spelduur | 90 minuten | |
Jaar van uitgave | 2012 | |
Prijs | 20.00€ | |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice | |
Score | 8.5/10 | |
Links | Quined Games | |
kort gesteld
Gold en Guns is een uitbreiding voor het spel Carson City. De uitbreiding bevat een reeks nieuwe gebouwen en personages. Bovendien kan je in Gold & Guns ook aangevallen worden door Outlaws.
De uitbreiding bevat 7 nieuwe personages. Je kiest zelf welke je aan het basisspel toevoegt. De Indiaan levert direct 2 percelen op, de goudzoeker gebruik je om een zilvermijn te claimen, als je duels wint met de wapensmid ontvang je direct extra punten, de zangeres beschermt tegen duels, de veilingmeester veilt 2 lege kavels, de gouverneur ontvangt winstpunten voor wegenbouw de arts geneest gewonden terwijl zijn alter ego ‘de begrafenisondernemer’ doden begraaft.
Naast de 7 nieuwe personages bevat deze uitbreiding ook een aantal nieuwe gebouwen.
Herenhuizen kunnen in plaats van gewone huizen op het spelbord gezet worden. Een herenhuis telt als twee huizen bij het berekenen van inkomsten. Daardoor kunnen heel wat gebouwen hogere inkomsten opleveren. (De juiste kaartjes zijn meegeleverd.)
Een station wordt langs een weg gebouwd die het hele spelbord doorkruist en levert aan het eind 1 punt op per 2 huissymbolen op het spelbord.
Na de bouw van een school moet je onmiddellijk 3 huizen bouwen, de school zelf telt ook als een huis bij het berekenen van inkomsten.
De General store ontvangt ook inkomsten van vreemde huizen.
De smidse levert elke ronde 5 dollar meer op en wie het stadhuis controleert (één van zijn cowboys is aanwezig) mag de inkomsten van zijn drugstore, bank, saloon, general store en smidse met 1 niveau verhogen.
Aan het begin van de 2de, 3de en 4de ronde overvallen de outlaws Carson City.
De zwarte dobbelsteen bepaalt de sterkte van de outlaws, de witte dobbelsteen het aantal. Een worp met beide dobbelstenen geeft aan waar de outlaws starten. Outlaws die reeds in de stad zijn, wandelen richting gebouw met de hoogste inkomsten. Outlaws stelen de helft van die inkomsten. Je kan een outlaw uitdagen tot een duel door er een eigen cowboy bij te plaatsen. Als je het duel wint, ontvang je ofwel punten ofwel de helft van de inkomsten van het gebouw dat je bevrijdt hebt.
MIJN GEDACHT
De basis
Voor wie een opfrissing nodig heeft:
Carson City wordt wel eens vergeleken met Caylus. Dit vooral omdat ook gebruik wordt gemaakt van een actiespoor waarop arbeiders/cowboys ingezet worden. Dit is, natuurlijk wat mijn mening betreft, dan ook de enige overeenkomst. Carson City biedt wat het overige betreft, een volledig ander spelconcept. In Carson City kan je duelleren, zelf kiezen waar je bouwt, genereren gebouwen geen extra acties en worden punten op een totaal andere manier verdiend. Figuren inzetten, is niet afhankelijk van je geldvoorraad en ook de personages zijn een belangrijk onderdeel van dit spel.
Carson City is een prachtig spel. De keuzemogelijkheden zijn groot, de spanning is te snijden. Dit is een spel waarvan ik denk: ” Je moet er maar opkomen!” Alle puzzeldelen vallen in elkaar, wat resulteert in 2 uur spelplezier. Er zijn heel wat mogelijkheden en zelfs als je wat achterop geraakt, kan je nog sterk eindigen. Het gebeurt wel dat een speler niet meer te stoppen is omdat hij ofwel enorm veel geld verdient ofwel een te grote duelkracht heeft. Dit is echter geen fout van het spelmechanisme maar wel één van de medespelers. In Carson City moet je ingrijpen voor het te laat is. Durf duelleren als je een actie echt wilt uitvoeren. Als je verliest, versterk je jouw eigen duelkracht en bezit je een extra cowboy voor de volgende ronde. Koop percelen terwijl ze goedkoop zijn en zorg ervoor dat je voldoende straten bezit. Vergeet niet om nu en dan wat punten mee te pikken want dat is tenslotte de hoofdbedoeling.
Carson City biedt door de wisselende startopstelling en de verschillende mogelijkheden van de personages voldoende stof om boeiend te blijven. Bovendien bevatten de spelregels wat extra varianten waarvoor materiaal bijgeleverd is. Zo bevatte mijn eerste exemplaar van Carson City een uitbreiding ‘De Indiaan’. Een tweede exemplaar bevatte de uitbreiding niet en de samenvattingen waren ook van mindere kwaliteit (dik papier in plaats van karton).
Het gepruts met gebouwen op eigendomstegels om kosten aan te passen, kan als minpuntje beschouwd worden. Toch is Carson City een spel dat ik zonder twijfel aanraad. Het verdient een plaats op de bovenste plank van de spellenkast.
De uitbreiding
Meestal laat ik uitbreidingen aan mij voorbij gaan. Meestal ben ik van oordeel dat een uitbreiding weinig aan het geheel toevoegt. Uitbreidingen zijn vaak het gevolg van commerciële successen en staan het publiceren van nieuwe spellen soms in de weg. In het geval van Quined maak ik daar graag een uitzondering voor. Door omstandigheden koop ik die uitbreidingen wel (-:
Wat Gold en Guns zeker biedt, is meer variatie en een veel grotere herspeelbaarheidsfactor. Daar zijn de nieuwe karakters en gebouwen verantwoordelijk voor. Vooral het feit dat je de karakters naar hartenlust kan mixen, biedt tientallen nieuwe mogelijkheden.
De outlaws zijn thematisch een prachtige vondst maar verhogen de geluksfactor aanzienlijk. Je moet het maar tegenkomen dat deze gelddieven vooral op jouw gebouwen terechtkomen. Hun kracht is ook vrij groot waardoor ze (zonder dynamiet) moeilijk te vernietigen zijn. Aan de andere kant bieden de outlaws ook een nieuwe manier om punten te verdienen en verhogen ze het nut van de geweerfiche.
Gold & Guns is een geslaagde uitbreiding. Alleen al voor de nieuwe karakters en gebouwen. Over de outlaws ben ik niet iets minder enthousiast, toch laat ik ze af en toe meespelen.
November 2014