Auteur | Michael Schacht |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 26.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.6/10 |
Links | White Goblin Games Michael Schacht |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 1 spelbord,
- 4 spelerborden,
- 12 bouwplaatstegels,
- 5 karkaktertegels,
- 10 attractietegels,
- 36 artiesten (9 per speler),
- 20 kranten,
- 20 geldtegels,
- 24 bouwblokjes,
- 4 scorestenen,
- 1 startspelertegel en de spelregels in het Nederlands en Frans.
SPELBESPREKING
Inleiding
Een spel met als thema pretparken bouwen.
Voorbereiding
Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Sorteer de attractietegels naar grootte en maak stapels zo dat de meest waardevolle tegel telkens bovenaan ligt.
Sorteer de krantentegels en leg de roze stapel op de witten.
Leg de karaktertegels naast het spelbord, schud de bouwplaatstegels en leg ze eveneens naast het spelbord. Trek de bovenste 4 bouwplaatstegels van de stapel en leg ze in het midden van het spelbord.
Geef elke speler een spelerbord, 9 artiesten en 1 scoresteen in de kleur van zijn keuze.
Doe de blokjes in de buidel, elke speler mag er blind één uit de zak trekken.
Elke speler ontvangt 2 geldtegels.
De spelers leggen hun artiestentegels op hun spelerbord zodat telkens de meest linkse plaats van een woonwagen vrij is.
Geef de startspelertegel aan de startspeler.
Spelverloop
Als je aan de beurt bent ontvang je eerst inkomen, daarna mag je acties uitvoeren. Je inkomen hangt af van het aantal vrij vakjes in de woonwagens van je spelerbord. Elk vrij vakje in de bovenste woonwagen levert 1 punt op. De vakjes in de middelste woonwagen leveren geld op en die van de onderste woonwagen bouwblokjes.
Nadat je jouw inkomen ontvangen hebt mag je maximaal 3 acties uitvoeren. Deze acties moeten verschillend zijn.
- Kies een lege verkaveling op het spelbord en leg er een nieuwe bouwplaatstegel op. De kosten voor het bouwen van een tegel staan op het spelbord. Als je een beloning ontvangt staat dit eveneens op het spelbord.
- Stop de gevraagde bouwblokjes terug in de zak en verplaats een artiest van je spelerbord naar een lege bouwplaats op het spelbord. Je moet de meest linkse artiest van een woonwagen kiezen. De bouwkosten voor een artiest staan naast de woonwagen.
- Bouw een attractie op bezette bouwplaatsen. De kosten voor de attractie staan op de attractietegel. Je kunt er ook zien hoeveel verschillende kleuren je met de attractie moet bedekken en hoeveel punten het bouwen van de attractie oplevert. Elke artiest die door de attractie bedekt wordt, keert terug naar huis en levert evenveel punten op als de waarde van de artiest. De inkomsten verminderen dan natuurlijk.
Tijdens, voor of na een hoofdactie kan een speler beroep doen op de kwaliteiten van een extern figuur. Daarvoor moet natuurlijk in de buidel getast worden. Het kost 2 geldfiches om een karaktertegel te kopen. Als je een karaktertegel bezit mag je de actie ervan eenmaal per beurt uitvoeren. Het spreekt voor zich dat je ook de karaktertegels van medespelers kunt afkopen.
De extra opties van de karaktertegels spreken voor zich. Kranten leveren punten op of kunnen ingezet worden om eenzelfde actie twee keer uit te voeren.
De winnaar
Het spel eindigt als een speler 60 punten heeft verdiend of als er nog maar 1 stapel met attractietegels ligt of als alle kranten op zijn of als er niet voldoende bouwplaatsen overblijven. De ronde wordt afgewerkt en elke speler krijgt nog punten van kranten. Elke artiest op het spelbord vermindert jouw score met twee punten. De speler met het meeste punten wint.
SPELBEOORDELING
Coney Island bevat stevig spelmateriaal en duidelijke spelregels. Het speelt vrij vlot en heeft een lage instapdrempel. Als je aan de beurt bent, zijn er wel wat mogelijkheden en er is heel veel interactie. Toch vind ik Coney Island geen topper. De andere spelers kunnen het spelverloop vrij sterk beïnvloeden waardoor ik wat controle mis. Er zijn verschillende mogelijkheden maar een speler die niet voldoende bouwblokjes verdient, zal niet sterk scoren. Het spelbeeld zelf vind ik ook wat flets. Een pretpark ziet er fleurig, groots en aantrekkelijk uit. Hier blijft de helft van het spelbord kaal en zijn de attracties net iets te klein, de kleuren zijn wat ééntonig. Een leuk thema maar het komt niet helemaal uit de verf. Coney Island speel ik niet tegen mijn zin, maar ik zou niet zelf kiezen omdat ik niet de indruk heb dat de sterkste speler altijd wint en omdat het iets te weinig pit heeft.
september 2012