Auteur
|
William P. Jacobson, Amanda A. Kohout |
Uitgever | Asmodee |
Aantal spelers | 3 tot 7 |
Spelduur |
45 minuten
|
Jaar van uitgave | 2010 (Nederlandse Editie) |
Prijs | 26.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 8.0/10 |
Links | William Jacobson en Amanda Kohout Asmodee |
Bijzonderheden | Winnaar As d’Or Frankrijk 2010 |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat:
- 60 dubbelzijdige tekenkaarten,
- één envelop,
- 6 potloden,
- 6 notitieblokken,
- een zandloper van 90 seconden,
- een 10 zijdige dobbelsteen,
- en de spelregels in het Nederlands
SPELBESPREKING
Inleiding
Teken, schets, pruts met het potlood. Op de doos staat: ” Een tekenspel voor wie niet kan tekenen!” Ik kan het zelf niet beter beschrijven.
Voorbereiding
Geef elke speler een notitieblok en een potlood. Geef de kaarten, de envelop en de zandloper aan de startspeler
Spelverloop
De startspeler kiest een kaart en steekt ze, zonder kijken, in de envelop zodat alleen de tekening zichtbaar is. De andere spelers mogen de tekening niet zien!
Daarna draait de startspeler de zandloper om en beschrijft hij zijn tekening zo goed mogelijk. De andere spelers tekenen zo goed mogelijk wat de verteller zegt. Als de zandloper doorgelopen is, moeten de tekenaars hun potlood neerleggen.
Elke tekenaar krijgt een tekening van een andere speler om te evalueren. Gooi met de zwarte dobbelsteen om het hoofdcriterium te bepalen. De verteller haalt de kaart uit de envelop en overloopt de 10 criteria. De tekenaars controleren of de tekening aan die criteria voldoen.
2 tekenkaarten met hun criteria.
De winnaar
Elke tekenaar verdient 3 punten als zijn tekening voldoet aan het hoofdcriterium en 1 punt voor elk ander criterium waaraan voldaan is. De verteller krijgt 1 punt voor elk criterium waar tenminste één tekening aan voldoet.
Het spel stopt als alle spelers 1 keer verteller zijn geweest. De speler met het meeste punten wint.
SPELBEOORDELING
Identik is een party-game waarin het plezier veroorzaakt wordt door de gekke tekeningen op de kaarten en de nog veel gekkere tekeningen van de tekenaars. Er is een puntensysteem aan verbonden maar dat is eigenlijk bijkomstig. Het plezier primeert. Wie dit speelt om te winnen, blijft beter thuis. Als verteller kan je maximum 10 punten scoren terwijl de tekenaars er 12 kunnen binnenrijven. Puur tactisch gezien zwijg je dus best als verteller. Als de andere spelers even slim (lees dwaas) doen, blijft er van dit spel niks meer over en blijf je beter thuis.
De herspeelbaarheid van Identik is eindig. In principe kan elke tekening slechts één keer gebruikt worden. Toch kan dit even duren omdat Identik niet het spel is waarvan je 10 potjes na elkaar speelt. De meeste spelers hebben er na één spel genoeg van. Niet omdat het saai is, wel omdat het vrij intensief speelt.
Identik heeft ook een vrij grote educatieve waarde. Leren beschrijven, leren luisteren en het corrigeren van eigen en ander werk zijn belangrijke eigenschappen in het onderwijs.
De tekeningen zijn dikwijls totaal van de pot gerukt en het is niet altijd simpel om ze te omschrijven. Dit maakt de uitdaging wat mij betreft alleen groter. De criteria zijn dikwijls verrassend maar dat werkt niet storend.
In de spelregels staat een klein foutje, er staat 6 criteria in plaats van 10. Elke persoon met een beetje gezond verstand heeft dit echter direct door.
Identik heeft me al aangename momenten bezorgd en zal dit ongetwijfeld nog doen.
Identik…of niet?
Oktober 2010