Koehandel – Review

Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 1985 Duitsland, 2001 België
Prijs 9.95€
Score 9.6/10
Links Ravensburger

40 dierkaarten en 55 geldkaarten zitten in een handige doos.

Enkele handelaars proberen op de markt een aantal dieren te kopen en te verkopen. Wie het beste omgaat met zijn geld lijkt daarbij alle voordelen te hebben. Maar er wordt ook listig onder tafel geboden. Wie daarin het beste zijn medehandelaars inschat, kan voor een appel en een ei gouden zaken doen.

Elke speler krijgt 4 kaarten van 10, 1 van 50 en 2 nulkaarten.
De dierkaarten worden geschud en in een gedekte stapel gelegd.

Wie aan de beurt is kan kiezen uit 2 mogelijkheden: veilen of koehandel.

Veilen.

De speler draait de bovenste kaart van de gedekte stapel en veilt deze kaart. De andere spelers bieden om beurt, of door elkaar wat veel leuker is, voor het dier. Als niemand nog hoger biedt, mag de actieve speler ofwel het dier zelf kopen en het hoogste bod betalen aan de hoogste bieder ofwel het dier verkopen en geld ontvangen van de hoogste bieder. Er wordt niet met wisselgeld gewerkt.

Koehandel.

Als twee spelers dezelfde kaart bezitten, kan men ook koehandel spelen. De actieve speler legt gedekt een bod op tafel en zegt op welk dier hij biedt. De tegenspeler kan het bod aanvaarden en het dier afstaan of een tegenbod uitbrengen. Belangrijk is dat men het bod van de tegenspeler niet op voorhand mag bekijken. In geval van een tegenbod krijgt de hoogste bieder het dier. Het geld wordt van eigenaar gewisseld. Bezitten de spelers elk twee dezelfde dieren dan wordt voor twee dieren geboden.

Dieren leveren punten op als je er 4 hebt. Wie een kwartet verzamelt, legt het opzij en kan het nooit meer verliezen. Het spel eindigt als alle kwartetten zijn gevormd. Wie de meeste punten heeft, is de beste handelaar. De punten worden als volgt berekend: het aantal kwartetten vermenigvuldigt met de som van de waarden van die kwartetten. Een kwartet kippen en een kwartet paarden levert dus 2 x (1000 + 10) = 2020 punten op.

Koehandel vind ik één van de beste veilingsspellen dat ik ooit gespeeld heb. Je waant je echt op een beestenmarkt en als je een beetje inlevingsvermogen en overtuigingskracht hebt, kan je aardige zaken doen. Het geld blijft onder de spelers circuleren en dat maakt het spel hoogst interessant. Wie een beetje bijhoudt wie wat geboden heeft, kan een heel interessante koehandel doen. Het gebeurt dikwijls dat een paard voor heel veel geld geveild wordt en direct daarna voor een appel en een ei door koehandel terug verloren wordt. Probeer ook in te schatten hoeveel de veiler zelf zou willen betalen voor een dier, zo kan je op een eenvoudige manier wat extra centen verdienen. Als tip kan ik je nog meegeven dat het spel veel leuker is als je met 5 speelt en als je door elkaar biedt. Het spel wordt dan nog interactiever en echter. Voor 10€ haal je met koehandel een klasse spel in huis.

September 2006