Auteur
|
Vladimir Suchy |
Uitgever | QWG Games |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur |
60 – 90 minuten
|
Jaar van uitgave | 2007 |
Prijs | 35.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 8.7/10 |
Links | QWG Games |
SPELMATERIAAL
Alweer 1 groot vak met daarin 1 plattelandsbord, 1 scorebord, 6 pakhuistegels, 6 stadstegels, 6 stadkaarten, 5 wagentegels, 5 paartentegels, 30 politieke kaarten, 35 wachterkaarten, 18 belastingstegels, 37 handelswarenblokjes in 4 kleuren, 5 speelfiguren en 10 markeerstenen in 5 kleuren. In mij exemplaar krult het scorebord naar boven wat nogal vervelend kan zijn tijdens het spel. Het karton is net iets te dun denk ik. Voor die prijs zou dat niet mogen.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers kruipen in de huid van belastingsophalers met als bedoeling een goede positie te verwerven aan het hof. Daarvoor is het ook belangrijk de steun van burgers, geestelijken en aristocraten te verwerven. Niet zo gemakkelijk want de Hussieten liggen op de loer en je bent lang niet de enige met ambitie.
Voorbereiding
Het plattelandsbord met de 6 stadstegels wordt in het midden van de tafel gelegd.
Het scorebord met daarop de politieke kaarten en de pakhuistegels wordt daarnaast gelegd.
Elke speler ontvangt een speelfiguur, 2 markeerstenen, 3 wachters en een wagentegel. 1 markeersteen wordt op veld 10 van het scorebord gelegd.
De rest van het materiaal wordt binnen handbereik gelegd.
Het spelbord met de zes riddersporen.
Spelverloop
Elk van de 6 ronden bestaat uit 6 fases.
Voorbereiding.
- De bovenste kaart van elke stapel politieke kaarten wordt open gedraaid.
- De stadskaarten worden geschud en er wordt een kaart getrokken. Deze kaart wordt op de overeenkomstige stad gelegd. Deze stad wordt aangevallen en kan dus niet door een belastingsophaler bezocht worden. Herhaal dit tot er voor elke speler juist één stad overblijft.
- Op elke vrije stad wordt een belastingstegel gelegd.
Politieke kaarten met drie soorten burgers.
Steden kiezen.
- Om beurt kiezen de spelers een stad waar zij belastingen willen ophalen. De speler met de minste wachters begint. Onder elke stad staat een wachterspoor, als een speler een vrije stad bezoekt, zet hij zijn speelfiguur op veld nul van dit wachterspoor.
- Wil een speler naar een bezette stad reizen, dan moet hij zijn speelfiguur op een hoger veld dan zijn tegenspeler plaatsen. Daarmee heeft hij aan hoeveel wachters hij biedt om in die stad te blijven. Als de tegenstander het bod aanvaardt, moet hij naar een andere stad reizen. Hij krijgt wel de wachters van het hoogste bod. De tegenstander kan ook een tegenbod doen door zijn speelstuk op zijn beurt op een hoger cijfer te plaatsen. Dit gaat door tot één van de spelers het bod aanvaardt.
- Als je naar een stad reist, kost elke stad waarlangs je reist 1 wachter.
- Je kan extra wachters kopen voor 2 invloedpunten per stuk.
- Als in elke stad juist 1 speelfiguur staat, is deze ronde afgelopen.
De steden en wat er te verdienen valt (afhankelijk van hoe je de belastingstegel legt).
Speelvolgorde.
- De speler die het meeste wachters geboden heeft in de vorige fase, zet zijn markeersteen op het spelbord aan de zijde met de meeste wachters.
- Bij gelijkstand wint de speler die met zijn figuur in de hoogst genummerde stad staat.
- Bepaal op die manier de speelvolgorde voor alle spelers.
Belastingen innen.
- De speler aan de zijde met de meeste wachters begint. Hij draait zijn belastingstegel in de gewenste positie en ontvangt bijhorende wachters, goederen, kaarten en/of paarden.
- Als bepaalde goederen niet meer in voorraad zijn, heb je pech.
De belastingtegels worden op de stad gelegd en in de gewenste positie gedraaid. De pijlen geven de inkomsten aan.
Goederen opslaan.
- De speler met het hoogste aantal paarden uit de belastingsfase neemt de vijfspan. De speler met de op één na meeste paarden neemt de vierspan, enz… Bij gelijkstand is het nummer van de stad terug doorslaggevend.
- De speler met de vijfspan begint en kiest een rij uit één van de twee beschikbare pakhuizen. Deze rij moet hij nu aanvullen met corresponderende goederen uit zijn voorraad. Beschikt de actieve spelen niet over voldoende goederen, dan komen de andere spelers in wijzerzin aan de beurt. Zij moeten aanvullen als zij over de geschikte goederen beschikken.
- Dit gaat door tot de rij gevuld is of tot iedereen één keer aan de beurt is geweest. Daarna is de speler met de vierspan aan de beurt.
- Bij het plaatsen van de goederen ontvang je direct de aangegeven punten. Bovendien kan de speler die de rij gekozen heeft extra punten of politieke kaarten ontvangen als de rij volledig gevuld is. In het linker pakhuis geven de cijfers in het begin van de rij aan hoeveel punten gewonnen kunnen worden. In het rechter pakhuis geven deze cijfers aan hoeveel symbolen de gekozen politieke kaart maximum mag bevatten.
Een pakhuis: links de bonus, daarnaast de gevraagde goederen en de punten die ze opleveren.
Opkuis
- Verwijder de kaarten van de aangevallen steden.
- De belastingtegels gaan op de aflegstapel.
- De speelfiguren worden onder de stad waar ze belastingen hebben geïnd, geplaatst.
- De overgebleven politieke kaarten worden uit het spel genomen.
- De paardentegels en de handelswarenblokjes gaan terug naar de voorraad.
- De twee bovenste pakhuistegels worden omgekeerd onder hun stapel gelegd. (met de 2 naar boven)
De winnaar
Na de 6de ronde worden de politieke kaarten gewaardeerd. Per categorie krijgt de speler met de meeste symbolen 9, de tweede 6, de derde 4, de vierde 2 en de 5de 0 punten. Bij gelijkstand krijgen beide spelers de punten van de laagste rank. De speler met de meeste punten wint het spel.
SPELBEOORDELING
League of Six is één van die spellen waarbij je constant bij de pinken moet zijn. Elke beslissing die je neemt, hoe klein die ook is kan extra punten opleveren. Tijdens het spel moet je tientallen knopen doorhakken en dit maakt League of Six meer dan de moeite waard. Hieronder enkele voorbeelden van zaken die je in acht moet nemen.
- Naar een stad reizen om belastingen te innen is één ding. Hoewel, je kan even goed naar een interessante stad reizen, wat wachters bieden en hopen dat je direct overboden wordt. Dit is een heel efficiënte manier om aan wachters te geraken.
- Telkens als je belastingen int, moet je afwegen wat het belangrijkste is: goederen, paarden of politieke kaarten. Deze laatste kunnen nog heel wat punten opleveren op het einde.
- Bij het kiezen van een rij moet je rekening houden met wat anderen in hun voorraad hebben. Ook de gewenste bonus moet je kiezen. Het voordeel van de vijfspan in deze fase wordt dikwijls onderschat!
- …
Hoewel je heel wat aan je hoofd hebt met League of Six, is het spel toch vrij makkelijk aan te leren. Het doet mij een beetje denken aan Notre Dame en daar kan ik alleen maar positief over zijn. Geen loodzware tactische kost, maar wel een vlot speelbare topper uit de klasse net daar onder.
September 2008