Maharadja – Review

Auteur Wolfgang Kramer, Michael Kiesling
Uitgever Phalanx Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 41.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.8/10
Links Phalanx Games
Wolfgang Kramer
Michael Kiesling
Bijzonderheden Winnaar Nederlandse Spellenprijs 2004

SPELMATERIAAL

De speldoos, die meer dan voldoende opbergvakken bezit, bevat volgende spelonderdelen: 5 architecten, 35 paleizen en 100 huizen, 5 actieschijven, telkens in 5 kleuren. Verder vindt u in de speldoos een maharadja, 7 gouverneurs, 7 karakterkaarten, 60 goudstukken, 7 actiefiches, 5 overzichtkaarten, de spelregels en een spelbord. Het materiaal is van uitstekende kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

De Maharadja reist van stad tot stad. De Radja’s of onderkoningen willen hem behagen door prachtige paleizen te bouwen. Natuurlijk maken zij zelf hun handen niet vuil. Ze steunen op de hulp van enkele echte specialisten. Deze specialisten knappen de werkjes op, de Radja’s zorgen voor het geld. Hoe vlugger zij paleizen laten bouwen, hoe gelukkiger de Maharadja.

Voorbereiding

De gouverneurkaarten worden geschud en op het stedenspoor gelegd.
De spelers kiezen een karakterkaart.
De spelers plaatsen 4 huizen, om beurt 1, in de volgorde van de karakterkaarten.
Elke speler ontvangt 15 goudstukken en 6 huizen.

Spelverloop

Het spel bestaat uit een aantal rondes, de rondes zijn opgebouwd uit een aantal fasen.

Fase 1 : De maharadja en de gouverneur worden verplaatst.

Van elke stad op het spelbord ligt er een gouverneur op het stedenspoor. De Maharadja reist altijd naar de stad van de onderste gouverneur. Deze gouverneur wordt dan op het stedenspoor bovenaan op de eerste plaats gelegd.

Fase 2: Acties kiezen.

Aan de hand van hun actieschijf kunnen de spelers 2 acties kiezen. Zij kunnen kiezen uit volgende acties:

  • Steengroeve: 2 huizen uit de steengroeve in de eigen voorraad bouwen.
  • Huizen verplaatsen: gratis een huis verplaatsen.
  • Twee huizen bouwen: één ervan moet in een stad gebouwd worden, een huis bouwen kost 1 goudstuk.
  • Eén huis bouwen.
  • Volgorde op het stedenspoor veranderen door één gouverneur maximum twee plaatsen naar onder te verplaatsen.
  • 2 goudstukken uit de bank nemen.
  • Karakterkaarten wisselen met de bank of met een andere speler.
  • Een paleis en een huis bouwen. Een paleis kost 12 goudstukken.
  • Een paleis bouwen.

Fase 3: acties uitvoeren.

De speler met karakterkaart 1 mag als eerste zijn acties uitvoeren. De acties mogen in gelijk welke volgorde uitgevoerd worden. Tussen de acties door en tijdens de acties mag de speler onbeperkt met zijn architect reizen. Reizen doe je van stad naar stad via dorpen. Reizen kan alleen door dorpen waar huizen staan. Voor elk huis dat gepasseerd wordt, moet de reizer 1 goudstuk betalen aan de bezitter van dat huis, tenzij hijzelf een huis in dat dorp bezit. Reizen is nodig omdat paleizen en huizen in steden alleen gebouwd mogen worden als de architect daar aanwezig is.
De speciale eigenschap van een karakter mag op gelijk wel ogenblik uitgevoerd worden. Als een speler zijn acties niet helemaal kan of wil uitvoeren krijgen alle andere spelers 2 goudstukken uit de bank. De verschillende karakters zijn:

  • Grootvorst: begint de ronde en wint in alle tellingen bij gelijke stand.
  • Koopman: de speler ontvangt 1 goudstuk.
  • Priester: buitenpaleizen tellen dubbel.
  • Zwerfmonnik: de bank betaalt de reiskosten.
  • Aannemer: mag kosteloos een huis bouwen of verplaatsen.
  • Bouwmeester: een paleis bouwen kost maar 9 goudstukken.
  • Yogi: de speler krijgt een extra actie fiche.

De actieschijven.

Fase 4: De telling.

Nadat iedere speler zijn acties heeft uitgevoerd, vindt er een telling plaats in de stad waar de Maharadja staat. De speler met de meeste punten krijgt daar het meeste geld. Bij gelijkstand wint de speler met de laagste karakterkaart. Een centraal paleis levert 3 punten op, een buitenpaleis, architect of huis telkens 1 punt.

De winnaar

De speler die als eerste al zijn paleizen heeft gebouwd, wint het spel. Het spel eindigt ook als een gouverneur op veld 10 van het stedenspoor gelegd wordt. De speler die de meeste paleizen heeft gebouwd, wint alweer het spel. Bij gelijkstand wint de speler die het meeste goudstukken bezit.

 

SPELBEOORDELING

Bij het zien van de twee auteurs die samenwerkten aan dit spel, liggen de verwachtingen enorm hoog. Die verwachtingen dan ook vervult zien is een ander paar mouwen. Gelukkig heeft dit duo de verwachtingen meer dan ingelost. Maharadja is een echt klassespel. Het speelt enorm vlot en biedt enorm veel tactische mogelijkheden. De uitleg is typisch Phalanx maar de samenvattingen zijn duidelijk en een echte hulp tijdens het spelen. De mix van acties kiezen en karakterkaarten werkt perfect. Wie het spel wil winnen mag 2 zaken niet uit het oog verliezen. Reizen kost geld en de bedoeling is zo vlug mogelijk al uw paleizen bouwen. Het kan dus zeker geen kwaad ervoor te zorgen dat je wat huizen in dorpen hebt staan. Zo kan je niet alleen gratis reizen, maar ontvang je ook geld van medespelers. Spelers die het spel voor de eerste keer spelen hebben de neiging heel veel geld te sparen. Zij krijgen dikwijls het deksel op de neus als iemand met net voldoende geldstukken zijn laatste paleis bouwt. Ook het wisselen van karakterkaarten zorgt dikwijls voor paniek bij de tegenstand. Jijzelf kan dan de twee eigenschappen van die karakters in één beurt gebruiken en je tegenstander zou wel eens zijn acties niet helemaal kunnen uitvoeren. Dit gebeurt vooral als je de zwerfmonnik of de bouwmeester steelt. Eigenlijk zit het spel vol van de goede ideeën en is het wonderbaarlijk te noemen dat het zo vlot speelt. Een aanrader voor iedereen die van een stevig gezelschapsspel houdt.

September 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *