Auteur
|
Serge Laget, Bruno Cathala |
Uitgever | Days of Wonder |
Aantal spelers | 3 tot 8 |
Spelduur |
90 minuten
|
Jaar van uitgave | 2008 |
Prijs | 24.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 8.5/10 |
Links | Bruno Cathala Serge Laget Days of Wonder |
Bijzonderheden | Dit is een uitbreiding op Shadows over Camelot. |
SPELMATERIAAL
De platte doos herbergt 7 nieuwe Coat of Arms, 63 nieuwe kaarten en 2 figuren: Merlin en Sir Bedivere (met coat of Arms en dobbelsteen). Het materiaal oogt prachtig en is van prima kwaliteit. Van Days of Wonder ben ik eigenlijk niet anders gewend.
SPELBESPREKING
Inleiding
In hun strijd tegen het kwade komen de ridders voor nog grotere gevaren te staan. Gelukkig kunnen ze rekenen op de hulp van Merlijn en zijn trouwe volgelingen. Duistere krachten doen hun best om nog meer ridders tot het kwade te bekeren. In Merlin’s Company kunnen 2 verraders schuilen.
Voorbereiding
Wat de voorbereiding betreft, verwijs ik naar de recensie van Shadows over Camelot. Hieronder bespreek ik enkel wat verandert.
Schud de 16 reiskaarten en leg ze gedekt naast het spelbord. Plaats de figuur van Merlijn ernaast.
Stop de nieuwe zwarte en witte kaarten bij de kaarten van het originele spel en schud beide stapels heel goed.
Geef elke speler een Coat of Arms uit Merlin’s Company. Geef ze de overeenkomstige Coat of Arms uit Shadows over Camelot (= dezelfde kleur). De spelers kiezen één van de twee Coat of Arms. Zorg er wel voor dat Koning Arthur uit Shadows over Camelot zeker aan het spel deelneemt.
Spelverloop
Merlijn.
- Door de toevoeging van een stapel reiskaarten, kan Merlijn ook op de queestes aanwezig zijn.
- Als je tijdens jouw beurt bij dezelfde queeste als Merlijn staat, mag je een witte kaart trekken.
- Wordt Merlijn naar een reeds vervulde queeste geplaatst (Excalibur, Holy Grail) dan wordt er geen kanon bijgezet als de overeenkomstige zwarte kaart getrokken wordt.
- Telkens als ridders naar een nieuwe queeste reizen, moeten ze de bovenste kaart van de ‘reisstapel’ trekken en uitvoeren. Grosso modo zijn er 5 mogelijkheden:
- Er gebeurt niks (Nothing happens)
- Merlijn reist naar een queeste (Merlin Travels)
- De knecht moet naar de queeste van de Holy Grail reizen. (Vision)
- De ridder moet een uitdaging succesvol beëindigen of hij mag niet reizen. (Charged, lost en Ambushed)
- De knecht wordt gevangen genomen tot een medespeler een speciale witte kaart aflegt tijdens zijn heldendaad. (Captured)
Enkele reiskaarten.
Nieuwe kaarten en Coat of Arms.
De uitbreiding bevat:
- 23 witte kaarten. 15 gewone en speciale.
- 14 nieuwe zwarte kaarten. 7 gewone en 7 speciale. De speciale zwarte kaarten zijn 7 heksen die meewerken met Morgan.
- 16 reiskaarten, 9 kaarten voor het bepalen of je verrader (2 stuks) of loyaal (7 stuks) bent en een blauwe Merlijn kaart.
- 7 nieuwe coat of arms.
- Eén bonus figuur Sir Bedivere met zijn Coat of Arms en een bijhorende oranje dobbelsteen.
De winnaar
Idem als in Shadows over Camelot.
SPELBEOORDELING
Riddertje spelen is iets wat menig jongenshart sneller doet slaan. Mijn leeftijd doet vermoeden dat ik die periode al wat ontgroeid ben, toch – hoogst waarschijnlijk door een hapering in de bovenkamer – kan ook ik nog helemaal opgaan in de gezamenlijke strijd tegen het kwade. Iets wat niet helemaal van een leien dakje liep in Shadows over Camelot. De hulp van de goede tovenaar en wat extra ridders kan dus alleen maar toegejuicht worden. De 7 heksen, de gevaarlijke tochten en de mogelijkheid tot 2 verraders zorgen ervoor dat met het goede ook het kwade toeneemt waardoor de strijd tussen goed en kwaad op het scherpst van de snede gevoerd moet worden.
Deze uitbreiding lijkt ervoor te zorgen dat het goede iets meer overwint. Zitten er 2 verachtelijke verraders aan de ronde tafel, dan staat Merlijn en zijn volgelingen een helse opdracht te wachten.
Merlin’s Company is een goede aanvulling voor liefhebbers van Shadows over Camelot. Shadows over Camelot speel ik iets liever met dan zonder uitbreiding.
Januari 2009