Auteur | Paul Randles, Daniel Stahl |
Uitgever | Days of wonder |
Aantal spelers | 3 tot 5 |
Spelduur | 60 – 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2004 |
Prijs | 44.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.5/10 |
Links | Days of Wonder Paul Randles Daniel Stahl |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 spelbord dat de piratenbaai voorstelt, 7 schepen, 5 scheepsoverzichtskaarten en 5 stuurraden, 5 roemschijven, 20 krachtringen, 112 kaarten, 44 muntstukken, 50 schatkisten, 6 dobbelstenen en een overzichtskaart.
SPELBESPREKING
Inleiding
Piraatje spelen op zee. Wat de Duitsers kunnen* kunnen wij ook.
Voorbereiding
Elke speler kiest een schip in een kleur naar keuze, een roemschijf en 4 krachtringen in de kleur van zijn schip, een scheepsoverzichtskaart, een stuurrad, 9 goudstukken en een kroegkaart.
De overige kroegkaarten worden op het kroegeneiland gelegd. De schatten en goudstukken worden op het schatteneiland gelegd. Op de overige eilanden worden gedekt 12 schatkaarten gelegd. De legendarische piraat-kaarten worden gesloten naast het spelbord gelegd.
Het legendarische piratenschip wordt op het kroegeneiland gezet. De bovenste kaart van de legendarische piraat-stapel wordt open gedraaid.
Spelverloop
In het totaal worden er 12 ronden gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen.
Fase 1 : schatfase.
De bovenste schatkaarten op de eilanden worden open gedraaid. Deze kaarten tonen hoeveel goudstukken, schatten, roempunten en kroegkaarten verdiend kunnen worden op het betreffende eiland.
Fase 2: navigatiefase.
De spelers kiezen in het geheim op hun stuurrad één van de zes locaties. Als elke speler gekozen heeft, worden de boten op de juiste locaties geplaatst.
Fase 3: zeegevechten.
- Als op één locatie meerdere boten staan, worden gevechten geleverd. Op het schatteneiland wordt niet gevochten, tenzij tegen een legendarische piraat.
- Op de scheepskaarten houden de spelers aan de hand van ringen de sterkte van hun boot bij. Elke boot bestaat uit 4 sectoren. Het ruim dat de opslagcapaciteit bepaalt, de kanonnen en de bemanning bepalen samen de aanvalskracht en de zeilen bepalen de snelheid van de boot.
- De snelste boot mag als eerste aanvallen. Het laagste getal bij de kanonnen of de bemanning is gelijk aan het aantal dobbelstenen waarmee je moet aanvallen. Elke 5 of 6 is raak. Vooraf moet je de sector waarop je schiet opnoemen. Wie geraakt is moet zijn ring in die sector naar beneden schuiven, als hij dat niet meer kan is hij verslagen.
- Voor het gevecht mogen de spelers eventueel zeegevecht-kaarten spelen.
- De legendarische piraten hebben een verschillend aantal treffers en eigenschappen. Wie op een veld komt met het legendarische piratenschip moet eerst het gevecht met het legendarische schip aangaan vooraleer hij een anderschip kan aanvallen.
- Wie moet dobbelen kan er ook voor kiezen te vluchten. Wie vlucht vooraleer zijn schip gekelderd is, gooit met de dobbelsteen. Bij een één worden al zijn goudstukken en schatten overboord gegooid, de speler verliest ook 2 roempunten. Dit zijn de logische gevolgen van een laffe daad.
- Na de eerste salvo’s wordt terug gekeken wie nu nog het snelste schip bezit. Deze speler begint een nieuwe ronde.
Fase 4: plunderen.
Op de eerste 5 eilanden ligt telkens een piratenkaart. Op de kaart staat vermeld hoeveel schatkaarten, goudstukken, schatten en punten je krijgt als je daar als enige boot overblijft. Alle openliggende piratenkaarten worden uit het spel genomen.
Fase 5: schip verbeteren.
Afhankelijk van het eiland waarop je je bevindt, mag je volgende acties uitvoeren:
- Tot drie kroegkaarten kopen op het kroegeneiland. Ze kosten 2 goudstukken. Tussen de kroegkaarten zitten verbeteringskaarten, papegaaien, vechtkaarten en punten.
- De ruimsector versterken op het ruimeiland, dit in ruil voor goudstukken.
- De zeilsector tegen betaling versterken op het zeileiland.
- De kanonnen versterken op het kanonneneiland, mist betaling natuurlijk.
- De bemanning versterken op het bemanningseiland mits betaling van de juiste vergoeding.
- Op het schatteneiland mag je een willekeurige sector tot 1 eenheid versterken (aan dubbel tarief). Je kan er ook schatten en goudstukken achterlaten. Dit levert je punten op.
- Gevluchte schepen of verslagen schepen meren aan in de piratenbaai, daar moet de kapotte scheepssector versterkt worden. De spelers daar krijgen 1 schatkaart en 2 goudstukken. De 2 goudstukken mogen ingewisseld worden voor een extra schatkaart.
Tijdens de verbeteringsfase mogen ook vakmeesterkaarten gespeeld worden. Deze kaarten vangen de eerste twee treffers op. Een schip kan maximum 1 vakmeester aan boord hebben. Vakmeesters die één treffer hebben opgelopen kunnen tijdens deze fase voor 1 goudstuk hersteld worden.
Fase 6: Legendarische piraat verplaatsen en het laadruim controleren.
Het legendarische schip wordt een eiland verder geplaatst. De spelers controleren of ze niet meer schatten in hun ruim hebben dan het getal in de ruimsector aangeeft. Het teveel aan schatten moet worden verwijderd.
De winnaar
Op het einde van de twaalfde ronde stopt het spel. Tijdens het spel winnen de spelers punten door gevechten te winnen, schatkaarten te winnen en door schatten of goudstukken in te delven. Op het einde van het spel worden daar de roempunten van de schatkaarten bijgeteld.
Je kan ook punten verliezen als je overhaast vlucht of als je papegaai gedood wordt.
De speler met de meeste punten wordt als verschrikkelijkste, meest angstaanjagende piraat gekroond.
SPELBEOORDELING
Piratenbaai is de Nederlandse uitgave van Piratenbucht dat in 2002 door Amigo uitgegeven werd. Aan het spel zijn kleine veranderingen aangebracht maar het systeem is identiek.
- De kans op muiterij zorgt ervoor dat vluchten eventueel bestraft wordt. Dat vind ik een minder geslaagde verandering. Zwakke schepen moeten zich nu eigenlijk genadeloos laten afschieten.
- De uitleg op de kaarten is – hoe kan het ook anders – in het Nederlands. Op de kaarten staat ook wanneer ze gespeeld moeten worden. Dit is logischerwijs wel een verbetering.
- Zwartbaard werd vervangen door een aantal legendarische piraten. Naar mijn bescheiden mening een negatieve aanpassing. Sommige piraten zijn belachelijk zwak en zijn een makkelijke prooi voor de spelers. Zwartbaard daarentegen blijft zorgen voor angst in de piratenbaai.
- Papegaaien bezitten specifieke vaardigheden en huizen op de vogelstok van je schip. Ze moeten bij het trekken direct gespeeld worden. Bij de dood van een papegaai verlies je 2 roempunten. Deze kaarten zijn eigenlijk gebaseerd op de actiekaarten uit de Duitse versie. Het verschil is dat je ze moet inzetten, een keuze heb je dus niet. Ze zorgen voor extra mogelijkheden – de ene al wat meer dan de andere – en kunnen ook 2 verliespunten opleveren. Ik vind het jammer dat je de keuze niet hebt een papegaai al dan niet aan boord te laten.
- De uitvoering oogt een stuk mooier dan de Duitse collega. De spelregels zijn duidelijk maar bevatten zoals dat elke goede vertaling past, wel wat tikfoutjes.
Links piratenbaai, rechts piratenbucht.
Samengevat zou ik kunnen zeggen dat ondanks de kleine veranderingen Piratenbaai niet beter is dan Piratenbucht. Integendeel Piratenbucht is net iets beter. De taalbarrière kan in de keuze natuurlijk wel een belangrijke rol spelen.
September 2006