Auteur
|
Reiner Knizia |
Uitgever | Ravensburger |
Aantal spelers | 2 tot 6 |
Spelduur |
30 – 60 minuten
|
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 29.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 5.9/10 |
Links | Ravensburger Reiner Knizia |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 6 schepen (1 per kleur), 6 scheepsdekken (1 per kleur), 30 piraten, 30 kanonnen, 18 schatkisten, 10 vestingtegels en 5 dobbelstenen. Het materiaal oogt prachtig.
SPELBESPREKING
Inleiding
Het Caribische Zeegebied wordt geteisterd door piraten. Ze zijn op zoek naar schatten en schuwen daarbij zwaar bewapenden vestingen noch schepen van concurrenten. De piraat met de grootste buit heerst uiteindelijk over de zee.
Voorbereiding
Elke speler krijgt een schip en een dek in eenzelfde kleur. Op elk van de genummerde plaatsen van het dek plaatsen de spelers een kanon of een piraat.
Op ieder vestingsveld van het spelbord wordt gedekt een vestingtegel gelegd. De spelers plaatsen hun schip in de haven.
Spelverloop
In zijn beurt mag een speler 2 acties uitvoeren. Daarbij kan hij telkens kiezen uit twee mogelijkheden.
Actie1: verplaatsen of aanvallen.
Een speler mag zijn schip evenveel zeevelden verplaatsen als het aantal piraten op zijn dek.
Aanvallen kan alleen als jouw schip naast een vesting of bij een ander schip staat. Wil een speler een vesting aanvallen dan wordt de vestingkaart omgedraaid en wordt de kracht van de vesting zichtbaar. De aanvaller gooit evenveel dobbelstenen als het aantal kanonnen op zijn dek. Elk gegooid aantal ogen geeft aan welke plaats op de vesting of het concurrerende schip geraakt wordt. Bevindt zich daar een kanon of een piraat dan wordt die verwijderd. De verdediging is verslagen als ze geen enkel kanon of geen enkele piraat meer bezit. Is de verdediging niet verslagen, dan mag ze één keer terugvuren.
2 vestingen en een scheepsdek.
Actie 2 : aanvallen of herstellen.
Bevindt een schip zich op een zeeveld dan mogen 2 plaatsen op het dek hersteld worden. Staat het schip in de haven dan mogen alle plaatsen hersteld worden.
De winnaar
Als na een gevecht één van de twee partijen geen piraten of geen kanonnen meer bezit, verliest die partij het gevecht. De winnaar laadt de buit in zijn ruim op plaats 6. Daar kunnen dan geen piraten of kanonnen meer staan. Als een schip in de haven aanmeert, mag de eigenaar van dit schip de schatten lossen, ze kunnen dan niet meer gestolen worden.
Het spel eindigt als alle vestingen zijn verslagen. De speler met de grootste buit wint. Er kan ook gespeeld worden om zo vlug mogelijk een bepaald aantal schatten te veroveren.
SPELBEOORDELING
Pirates is een heel eenvoudig aan te leren spelletje waarin winst of verlies wordt bepaald door de dobbelsteenworpen. Je kunt niet bewegen na een aanval waardoor je een volledige ronde als prooi op de zee ronddobbert. Poets wederom poets is daardoor schering en inslag. Soms gebeurt het ook dat je één bepaald getal moet gooien om een vesting te veroveren. Gooi je dat getal niet, dan win je niet alleen geen schatten je krijgt nog eens een tegenaanval om de oren ook. Spek voor de bek van kinderen, maar mij moet je er niet mee voederen. Het spelmateriaal is wel heel leuk en het thema is zeer aantrekkelijk voor de klein mannen. Dit spel bewaar ik in de kast voor mijn kleine erfgenamen.
Mei 2008