Auteur | Chislaine van den Bulk |
Uitgever | The Game Master |
Aantal spelers | 2 tot 4 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2005 |
Prijs | 25.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 3.5/10 |
Links | The Game Master |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 1 spelbord, 54 tunneltegels, 4 lopers, 32 gevangenen (8 per kleur) en 8 deuren (2 per kleur). Het spelmateriaal is van goede kwaliteit maar oogt wat (lees veel te) donker.
SPELBESPREKING
Inleiding
Een aantal gevangen bevinden zich op een eiland. Om te ontsnappen graven ze tunnels naar het vasteland. Als de bewakers onraad ruiken, blazen ze de tunnels op en begint het verhaal opnieuw. Wie kan alsnog met 5 gevangenen ontsnappen?
Voorbereiding
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de gevangen worden op het eiland geplaatst. Elke speler ontvangt 2 deuren in zijn kleur. De lopers en de tunneltegels worden gedekt naast het spelbord gelegd.
Spelverloop
Om beurt zijn de spelers aan zet. Zij doorlopen daarbij telkens 3 fasen.
Een tunneltegel trekken.
In het begin van zijn beurt mag een speler een tunneltegel trekken. Deze tegel legt hij voor zich. Deze fase wordt overgeslagen als er reeds 3 tegels voor de speler liggen.
Tegels plaatsen, verwisselen, verplaatsen of draaien.
Na het trekken van een tegel kiest de speler één van onderstaande acties.
- Een tegel mag op een willekeurige plaats op het spelbord gelegd worden. Tunneldelen moeten daarbij aansluiten op omliggende tunnels. Het is verboden tegels op groen gemarkeerde gebieden te plaatsen.
- Een speler mag ook tegels verwisselen. Dit mogen geen tegels zijn die onderdeel vormen van tunnels van andere spelers. Tegels waarop gevangen staan mogen ook niet verplaatst worden, tenzij het eigen gevangenen in een schuilplaats betreft. Tijdens het verplaatsen mogen tegels ook gedraaid worden.
- Een tegel verplaatsen naar een andere positie op het spelbord. Dezelfde regels gelden als hierboven.
- Een tegel draaien mag alleen als deze tegel geen onderdeel van een tunnel van een andere speler is of als er gevangen op de tegel staan.
Bij het verplaatsen of verwisselen van een tegel waarop eigen gevangen in een schuilplaats staan geldt de afstandsregel. Dit wil zeggen dat de tegel na het verplaatsen niet dichter bij een groen gemarkeerd gebied mag liggen.
Als door een actie twee tunnels verbonden worden en die tunnels behoren tot verschillende spelers, dan wordt de deur op de kleinste tunnel verwijderd.
Gevangen verplaatsen of 1 deur (ver)plaatsen.
- Gevangen mogen maximum 2 stappen verplaatst worden. In totaal mogen er 5 stappen over alle gevangen verdeeld worden. Op een tunneldeel kan slechts één gevangene staan. In een schuilplaats is plaats voor twee gevangenen.
- Deuren mogen op een willekeurige plaats in een tunnel geplaatst worden. Dit mag echter niet als dit een tunnel van een andere speler betreft. Door een deur te plaatsen eis je de tunnel op. Andere spelers kunnen met hun gevangen niet door de deur maar kunnen die door het aanleggen van andere tunneltegels wel omzeilen.
Een deel van het spelbord.
De boel ontploft.
Indien een speler erin slaagt 3 gevangen naar een veilige zone te brengen, worden alle tunneldelen met de daar aanwezige gevangen vernietigd. Alleen schuilplaatsen blijven liggen. Gevangenen in schuilplaatsen blijven daar ook staan.
De verwijderde tunneldelen worden geschud en gedekt op tafel gelegd, de spelers krijgen hun deuren terug. Een nieuwe ronde begint.
De winnaar
De spelers proberen via de tunnels met hun gevangen naar de veilige gebieden te vluchten. Deze gebieden zijn lichtgroen gekleurd. Je kan niet naar een gebied vluchten waar reeds gevangen van een andere speler staan. Slaagt een speler erin 3 gevangen in veiligheid te brengen, dan worden de tunnels vernietigd. De gevangen op de veilige gebieden vluchten naar het vaste land en zijn gered. De speler die als eerste 5 gevangen in veiligheid brengt, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Bij Section X heb ik het gevoel dat het spel niet af is. Er zijn te veel momenten waarop de regels ofwel niet duidelijk zijn, ofwel niet kloppen. Enkele voorbeelden:
- Het is niet duidelijk wat bedoeld wordt met de tunnel van een speler, is dat alleen de tunnel waarop je deur staat? Tellen afsplitsingen mee? Zo ja, in welke richting of in alle richtingen?
- Alleen als er eigen gevangen in een schuilplaats staan, geldt de afstandsregel. Anders mag je verplaatsen naar waar je wil. Dit zorgt soms voor impasses. Ik verplaats, verwissel of plaats een tegel om een tunnel te blokkeren, de andere speler verplaatst die tegel,…
- Mogen tegels die in het midden van een tunnel liggen ook verplaatst worden?
- Na een ontploffing plaats ik een deur op de schuilplaats van een andere speler, zijn twee gevangen zijn nu letterlijk gevangen tot het einde van het spel. Tenzij je een loper kan gebruiken. (Een loper krijg je als je enkel nog gevangen in maximum 2 schuilplaatsen hebt staan.)
- Door de verplaatsing regel kan je met een schuilplaats, als deze naast een vrije zone ligt, verschillende vrije zones blokkeren in relatief weinig beurten. Een ramp in een spel met 4 spelers.
- Er mag maar één gevangene per tunneldeel staan, op kruispunten mogen dan meerdere gevangen staan, maar daar mag je wel geen deur plaatsen terwijl deuren ook op tunneldelen geplaatst worden.
Ook thematisch klopt het één en ander niet. Tunneldelen verschijnen in het midden van de oceaan, vliegen vervolgens naar de andere kant van de wereld, draaien om, worden geblokkeerd door deuren, tunnels ontploffen maar schuilplaatsen niet. Lijkt me allemaal niet zo logisch, tenzij de gevangen familiebanden met Harry Potter hebben, maar dan zouden ze hun bezem wel gebruiken om er vandoor te vliegen.
Heel wat vragen dus, die het spelen niet positief beïnvloeden. Ik ben dan ook wat ontgoocheld, want de doos ziet er prachtig uit. Een gemiste kans.
NOOT: Speciale dank aan The Game Master, zij schonken ons een exemplaar voor de spellenkast.
Oktober 2007