Bora Bora – Review

Auteur Stefan Feld
Uitgever Alea
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2013
Prijs 42.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Alea

SPELMATERIAAL

speldoos

In de speldoos (zonder inlay) schuilt heel wat spelmateriaal:

  • 18 offergaven,
  • 36 schelpen,
  • 12 visfiches,
  • 36 vrouwenfiches,
  • 36 mannenfiches,
  • 60 opdrachtfiches,
  • 24 juwelenfiches,
  • 7 actiekaarten,
  • 10 oppergodfiches,
  • 24 bouwfiches,
  • 4 speelvolgordefiches,
  • 1 spelbord,
  • 30 grondstoffen (zand, steen en hout),
  • 60 godenkaarten,
  • 12 hutten, 4 priesters, 2 markeerstenen, 3 dobbelstenen en 1 spelerbord in de kleur van de spelers,
  • de spelregels in het Duits, Engels en Frans.

spelmateriaal

SPELBESPREKING

Inleiding

Spelers bouwen hutten die ze met mannen en vrouwen bevolken. Daarnaast plaatsen de spelers priesters in de tempel om de goden te beïnvloeden. Bovendien moeten de spelers visgronden opsporen en schelpen verzamelen. Om dit te realiseren, moeten de spelers hun dobbelstenen verstandig en doordacht over de actiekaarten verdelen.
Het overzicht bewaren en vooruitdenken is boodschap!

Voorbereiding

Alle benodigde grondstoffen, offergaven, schelpen en actiekaarten worden open klaargelegd.
De visfiches worden op de 12 gebieden van het spelbord gelegd.
De vrouwen – en mannenfiches worden geschud. Leg er van elke soort 6 open op het spelbord.
Schud de opdrachtfiches. Elke speler ontvangt 1 lichtgroene en 2 donkergroene fiches. Leg (2 meer dan aantal spelers) donkergroene opdrachtfiches open op het spelbord.
Leg alle juwelenfiches open op het spelbord.
Leg 6 oppergodfiches naast de tempel. Schud de godenkaarten en leg ze als gedekte stapel naast het spelbord.
Elke speler ontvangt: 1 spelerbord, 12 hutten, 6 bouwfiches, 1 oppergodfiche, 3 dobbelstenen, 4 priesters, 2 godenkaarten, 2 offergaven, 2 markeerstenen, 1 speelvolgordefiche.
Het spelerbord toont links een samenvatting van de spelregels. In het midden worden oppergodfiches, offers, grondstoffen en gebouwen gelegd. Rechts is plaats voor hutten. Als een hut weggehaald wordt, kan op die plaats een man of vrouw komen te liggen. Onderaan worden de opdrachttegels gelegd.
spelerbord
Alle spelers plaatsen 1 hut op het spelbord bij een visfiche met waarde 1. Neem de afgebeelde grondstoffen uit de voorraad en leg ze op je spelerbord.

Spelverloop

Het spelbord toont links de verschillende gebieden waarop hutten geplaatst kunnen worden. Rechts boven staat het prestigespoor, daaronder de tempel. Onder de tempel de plaats voor offers en daaronder de opdrachten. Helemaal onderaan worden vrouwen en mannen gelegd.
spelbord
Er worden 6 ronden gespeeld. Elke ronde bestaat uit 3 fasen.

Dobbelen, inzetten en acties uitvoeren

Gelijktijdig dobbelen de spelers met 3 dobbelstenen. De startspeler plaatst één van zijn drie dobbelstenen op een actiekaart naar keuze en voert onmiddellijk de bijhorende actie uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit gaat door tot elke speler 3 dobbelstenen heeft ingezet. Je mag een dobbelsteen alleen op een actiekaart plaatsen als de waarde van jouw dobbelsteen kleiner is dan de waarde van de laagste dobbelsteen die daar al ligt! Er zijn verschillende actiemogelijkheden:

  • Plaats een hut vanop je spelerbord op het centraal bord. De waarde van jouw dobbelsteen bepaalt de bewegingsmogelijkheden. Vertrek steeds vanuit een eigen hut. Je ontvangt de grondstof van het nieuwe gebied. Beslis of je de visfiche wil waarderen!
  • Leg een vrouwenfiche op een vrij veld van je spelerbord. Deze velden komen vrij door hutten te bouwen. Hoe hoger de waarde van jouw dobbelsteen, hoe groter de keuze.
  • Idem voor de mannenfiches.
  • Ruil ogen voor punten, schelpen, godenkaarten, grondstoffen, verplaatsen van hutten of offergaven. Mannenfiches genereren status, vrouwenfiches schelpen.
  • Zet een priester in de tempel. De waarde van jouw dobbelsteen bepaalt waar de priester ingezet kan worden. Verdring eventueel vreemde priesters en geniet de vuurbonus (= 1 godenkaart of 1 offergave of 1 schelp of 1 statuspunt).
  • Leg een bouwfiche op jouw spelerbord. Hoe hoger de waarde van de dobbelsteen, hoe groter de keuze. Ontvang punten (afgebeeld op het spelbord en afhankelijk van de ronde) en de vuurbonus. Een bouwfiche moet op twee aangrenzende velden van jouw ceremonieveld gelegd worden. De velden moeten ook met grondstoffen bezet zijn.
  • Ontvang 2 zegepunten.

De verschillende actiekaarten van links naar rechts: tempel, bouwen, ruilen, verplaatsen over water, verplaatsen over land, man, vrouw.
actiekaarten

Mannen en vrouwen benutten

Benut de eigenschap van één man of één vrouw. Mannen of vrouwen met dezelfde capaciteit kunnen hun krachten bundelen. Je kan mannen en vrouwen bijvoorbeeld inzetten om hutten te bouwen of te verplaatsen om te verbouwen, om fiches, grondstoffen, godenkaarten, offergaven of schelpen te nemen om zegepunten of statusstappen te ontvangen.
Mannen en vrouwentegels leveren 1 maal per spel een aantal schelpen of statuspunten (zie links op de fiches). Daarnaast kan je éénmaal per ronde een man of vrouw activeren om de eigenschap ervan uit te voren (zie rechts op de fiches).
mannen en vrouwen

Einde van een ronde

  • Elke speler ontvangt punten overeenkomstig de statustabel, hier wordt ook de nieuwe speelvolgorde bepaald.
  • Elke speler ontvangt punten voor zijn priesters in de tempel. De speler met het meeste priesters ontvangt een oppergod.
  • Elke speler mag één juwelenfiche verwerven. Daarvoor worden schelpen ingeleverd.
    juwelen
  • Iedere speler moet één opdrachtfiche vervullen. Dit levert punten op. Daarna nemen de spelers om beurt een nieuwe opdrachtfiche van het spelbord.
    Lichtgroene opdrachten zijn gemakkelijk:
    bezit een vrouw en een priester, bezit een vrouw en een man, bezit een man en starttegel 1.
    Donkergroene zijn iets moeilijker:
    bezit 2 groene godenkaarten, bezit 3 priesters, bezit 2 personen met de afgebeelde eigenschap.
    opdrachten
  • Er worden nieuwe mannen -, vrouwen – en opdrachtfiches op het spelbord gelegd.

Tijdens elke fase kunnen godenkaarten worden ingezet. Dit kost één offergave. Er zijn 5 verschillende goden:

  • Wit: de waarde van jouw dobbelsteen wordt verhoogt naar 6. Hij blijft echter gewoon op de actiekaart liggen.
  • Rood: waardeer direct de visfiche na het bezetten van een nieuw gebied.
  • Blauw: je mag je dobbelsteen plaatsen ook als hij gelijk of groter is.
  • Groen: verdubbel de actie van een man of vrouw of activeer een extra man of vrouw.
  • Geel: vervang één vereiste bij het vervullen van een opdracht. De opdracht verliest wel 2 punten van zijn waarde.

godenkaarten

Een oppergod vervangt een god naar keuze. Bovendien moet geen offergave ingeleverd worden.

De winnaar

Het spel eindigt na de 6de ronde. Elke speler krijgt de kans om zijn laatste opdrachtfiches te vervullen. Daarna volgt de slotwaardering:

  • 2 punten per ongebruikte oppergod,
  • punten naargelang de visfiches bij bouwplaatsen met eigen hutten,
  • punten voor de opsmukfiches,
  • 6 punten extra voor:
    • 9 vervulde opdrachten,
    • 6 verworven opsmukfiches,
    • een compleet gevulde ceremonieplaats (bouwstoffen of bouwfiches),
    • alle bouwfiches zijn verbouwd,
    • alle hutten zijn verdeeld over de 12 gebieden,
    • alle velden voor personenfiches zijn bezet.

De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Bora Bora is een typische Feld. Tijdens het spel kun je op heel wat manieren punten scoren, er is van alles te doen maar je krijgt de tijd niet om je plannen uit te voeren. Je moet keuzes maken. Bovendien moet je vrij flexibel zijn. Wat je al dan niet kunt uitvoeren, hangt af van de dobbelstenen, de acties van anderen en het huidig aanbod. Het activeren van acties aan de hand van dobbelstenen werkt fantastisch goed. Hoge waarden zorgen voor krachtige acties maar minder keuzemogelijkheid (bij het kiezen van de actie wel te verstaan), lage waarden zorgen voor zekere acties. Je moet dan wel door het bos de bomen zien want er is echt wel heel wat gaande. Bovendien is Bora Bora een vrij droog spel. Het voelt bijna als een rekenoefening aan. Omdat je ook wat vooruit moet denken wijkt Bora Bora toch af van een zuivere wiskundeles.
Ik denk dat het duidelijk is dat je Bora Bora niet op tafel zet als je met gelegenheidsspelers rond te tafel zit. Het spel klaarzetten neemt best wat tijd in beslag en dan moet je nog aan de uitleg beginnen. Het komt voor dat je spelers ziet afhaken terwijl je de uitleg aan het geven bent. Het moet wel gezegd dat de samenvattingen op centraal bord en spelerbord heel nuttig zijn. Bora Bora moet je spelen met liefhebbers van stevige bordspellen die in staat zijn om een tijd aandachtig te luisteren. Het spel afronden in 90 minuten zal waarschijnlijk ook niet lukken. Je moet als het ware zen zijn om er aan te beginnen. Iets wat tegengewerkt wordt door de felle kleuren van het spelmateriaal (dat overigens wel van goede kwaliteit is).
Bora Bora is niet het beste spel van Feld. Er zijn te veel toeters en bellen en een connectie met het thema ontbreekt. Toch blijft dit een stevige kluif waar liefhebbers van het genre maar al te graag hun tanden zullen inzetten. Liefhebbers van een licht verteerbare maaltijd laten dit best in de toonbank liggen.
Bora Bora geeft me niet echt het wauw gevoel. Ik heb het spel een paar keer verloren en een paar keer gewonnen. In het eerste geval had ik niet het gevoel dat ik op een andere manier mijn achterstand kon goedmaken, in het tweede geval had ik niet het gevoel dat ik beter speelde dan mijn tegenstrevers. Het is meer de samenloop van omstandigheden die over winst of verlies beslist. Ik bedoel daarmee de juiste godenkaarten trekken, geluk hebben met het aanbod als je startspeler bent of als je laag gooit, geluk hebben op het einde dat je nog net die acties kunt uitvoeren die je nodig hebt, geluk hebben met de opdrachttegels,…Het gaat hier telkens om een beetje geluk, maar als je de som maakt vind ik de factor geluk voor dit type spel iets te groot. Ik schuif aan als het voorgesteld wordt, maar kijk er niet echt meer naar uit. Een bevinding die sterker wordt na elk spelletje Bora Bora.

Oktober 2013

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *