Auteur
|
Richard Garfield |
Uitgever | PS Games |
Aantal spelers | 4 tot 8 |
Spelduur |
15 minuten per ronde
|
Jaar van uitgave | 1995 |
Prijs | 8.95€ |
Recensie door |
Vandenbogaerde Fabrice
|
Score | 4.9/10 |
Links | PS Games Richard Garfield |
Bijzonderheden | Winnaar Mensa Select 1995 |
SPELMATERIAAL
In het kleine speldoosje schuilen 80 speelkaarten. De kaarten hebben een waarde van 1 tot en met 12. Bovendien heeft de waarde van een kaart ook aan hoeveel kaarten van die waarde er in het spel zitten. In het spel zitten ook 2 kaarten zonder waarde ( = jokers).
SPELBESPREKING
Inleiding
Probeer zo snel mogelijk jouw kaarten weg te spelen en stijg in rang.
Voorbereiding
De spelers trekken elk een kaart. De waarde van de kaart bepaalt hun rang. Hoe lager de kaart, hoe hoger de rang.
De speler met de hoogste rang wordt de Grote Dalmuti genoemd. Naast hem zit de Kleine Dalmuti, de speler met de op één na hoogste rang.
De speler met de laagste rang wordt de Grote Dienaar genoemd. Naast hem zit de Kleine Dienaar, de speler met de op één na laagste rang.
De rest van de spelers neemt plaats tussen de Kleine Dalmuti en de Kleine Dienaar.
Spelverloop
Kaarten verdelen.
De Grote Dienaar verdeelt de kaarten één voor één onder de spelers. De eerste kaart is voor de Grote Dalmuti. Daarna geeft de Grote Dalmuti twee kaarten aan de Grote Dienaar, die heeft in ruil daarvoor zijn 2 hoogste rangkaarten aan de Grote Dalmuti ( = laagste waarde). De Kleine Dalmuti ruilt op dezelfde wijze 1 kaart met de Kleine Dienaar.
Opstand en Revolutie.
Heeft een speler 2 narren in de hand, dan worden geen kaarten geruild. Heeft de Grote Dalmuti twee narren in de hand, dan wisselen alle spelers van rang en plaats met de tegenovergestelde speler.
Spelen.
De Grote Dalmuti start het spel en komt één kaart of een set gelijke kaarten uit. De volgende speler moet verhogen of passen. Om te verhogen moet je evenveel gelijke kaarten spelen met een hogere rang. Dit gaat zo door tot iedereen past. De speler die als laatste kaarten speelde, begint een nieuwe slag.
Plaatsjes ruilen.
De eerste speler die zijn kaarten kwijt is, wordt tot nieuwe Grote Dalmuti gekroond. De Kleine Dalmuti is de tweede speler die erin slaagt zijn kaarten weg te spelen. Op deze manier worden terug alle rangen bepaald. Daarna nemen de spelers volgens hun rang plaats aan tafel.
De winnaar
Na elke ronde krijgt de Grote Dalmuti 1 punt voor al zijn onderdanen, de Kleine Dalmuti krijgt 1 punt minder, enz… Spreek vooraf het aantal ronden af en noteer de punten op een blaadje.
Eventueel kan je ook beslissen dat de winnaar de speler is die het spel als Grote Dalmuti afsluit.
SPELBEOORDELING
De Grote Dalmuti is niks meer en niks minder dan wat wij hier in onze streek ‘Presidenten’ noemen. Van een origineel spel is hier dus nauwelijks sprake. Ben je in feeststemming en vind je het niet erg om voortdurend van plaats te verwisselen, dan kan de Grote Dalmuti een schot in de roos zijn. Ikzelf spring geen gat in de lucht als het spel op tafel wordt gelegd, maar om iemand te plezieren doe ik wel eens mee.
Maart 2008