Auteur | Peer Sylvester |
Uitgever | White Goblin Games |
Aantal spelers | 3 tot 4 |
Spelduur | 90 minuten |
Jaar van uitgave | 2011 |
Prijs | 34.95€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.0/10 |
Links | Peer Sylvester White Goblin Games |
SPELMATERIAAL
In de speldoos vind je:
- 1 starttegel,
- 6 landtegels,
- 42 gebouwen,
- 55 straten,
- 1 zwarte hut,
- 80 goederen (20 per soort),
- 4 puntenfiches (1 per speler),
- 56 vlaggen (14 per speler),
- 8 arbeiders (2 per speler),
- 1 scorespoor,
- 1 Raffles-tegel,
- 26 zilveren en 22 gouden munten,
- 4 zichtschermen,
- 16 zwarte – en 2 witte schijfjes,
- 1 buidel,
- de spelregels in het Engels, Frans, Duits en Nederlands.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers zijn kooplieden. Ze proberen het land dat ze krijgen te ontwikkelen en handelen in baksteen, textiel en thee. Niet alles verloopt op diezelfde brave manier, ook de handel in opium brengt heel wat centen op…als je niet gevat wordt tenminste!
Voorbereiding
Leg de starttegel op tafel.
Gebruik de andere landtegels om een spelbord zonder gaten te maken.
Sorteer de gebouwen naar soort en maak drie stapels.
Leg de handelswaren, het geld en de straten binnen handbereik.
Stop de witte – en de zwarte schijfjes in de buidel.
Geef elke speler 1 arbeider, een puntenfiche en al de eigendomsfiches in de kleur van zijn keuze. Elke speler start met een kapitaal van 5 Pond.
Plaats de puntenfiche in een stapel op veld 5 van het scorespoor. De speler waarvan de fiche onderaan ligt, ontvangt de Raffles-tegel.
Elke speler trekt een gebouw en plaatst dit op een vrij kavel grenzend aan een ander gebouw. Leg er een eigendomsfiche op.
Spelverloop
Kort overzicht
In Singapore lopen de spelers met hun arbeider van gebouw naar gebouw. Het gebouw waar de arbeider eindigt, wordt geactiveerd. In het begin van een ronde worden nieuwe gebouwen klaar gelegd. Er wordt gespeeld tot er onvoldoende gebouwen beschikbaar zijn om een ronde te starten. Een ronde verloopt als volgt:
- De speler met de laagste score krijgt de Raffles-tegel.
- Er wordt één gebouw meer dan het aantal spelers opengedraaid. Draai evenveel gebouwen als het aantal spelers om als er nog een gebouw uit de vorige ronde beschikbaar is.
- De speler met de Raffles-tegel neemt van elke speler een eigendomsfiche. Hij verdeelt ze over de vrije kavels. Deze kavels moeten grenzen aan gebouwen.
- Alle spelers voeren hun acties uit. De speler met de Raffles-tegel begint. Daarna wordt gespeeld volgens de wijzers van de klok. Als je aan de beurt bent, kies je een gebouw en plaats je het op het kavel met je eigendomsfiche. Je moet het bedrag dat op het kavel staat betalen. (je mag 1 punt inleveren voor 2 Pond). Als je een zwart (=illegaal) gebouw plaatst, moet je een schijfje uit de buidel trekken. Het trekken van een witte fiche leidt tot een inval. De speler met het meeste opium verliest de helft van zijn voorraad. De laatste speler mag voor 1 Pond het bovenste gebouw van de stapel kopen. Op het gebouw dat overblijft wordt de zwarte hut geplaatst. Als niemand het gebouw met de zwarte hut kiest in de volgende ronde, verdwijnt dit gebouw uit het spel.
Na het bouwen mag je jouw arbeider maximaal 3 velden verplaatsen en maximaal 3 gebouwen activeren. Je kan je alleen over straten verplaatsen. Elk gebouw waar je op terecht komt, mag je activeren. Als dat een gebouw van een andere speler is, krijgt die speler 1 overwinningspunt. Als je tijdens het verdienen van punten op of over een veld met een vlag staat/passeert, ontvang je direct 5 Pond.
De gebouwen
De afbeeldingen spreken voor zich.
De winnaar
Het spel eindigt als er onvoldoende gebouwen overblijven om een ronde te starten. De speler met het meeste punten op dit moment wint.
SPELBEOORDELING
Het spelmateriaal van Singapore is in het algemeen ok maar zeker niet super. De spelerschermen zijn wel heel dunnetjes en de kleur van de goederenblokjes komen overeen met de kleur van de spelers terwijl die niks met elkaar te maken hebben. Dit is natuurlijk niet van die aard dat het spel er onspeelbaar door geworden is.
De spelregels zijn niet super duidelijk maar wat zoekwerk op internet leverde oplossingen voor mijn vragen. Singapore is een vrij eenvoudig spel waarin spelers goederen ruilen voor andere goederen, geld of punten. De speler op de laatste plaats heeft het voordeel dat hij kan bepalen waar andere spelers moeten bouwen wat meestal voor een goede spreiding van de gebouwen zorgt. Toch ontstaat nu en dan een combo van gebouwen die voor zo voor de hand liggend is dat alle spelers die willen benutten. Het gebeurt dat de spelers een aantal keer op rij dezelfde acties uitvoeren en dat vind ik een minpunt.
De gebouwen uit de derde ronde leveren het meeste punten op. Spelers die goederenblokjes opsparen zijn dan sterk in het voordeel. Eveneens een minpunt omdat dit een te grote invloed uitoefent op het spelverloop. De extra 5 Pond die je krijgt als je over een vlag passeert bij het tellen van punten zijn een te kleine aanmoediging om direct tot het incasseren van punten over te gaan. Het gesjoemel met de opiumblokjes blijkt geschiedkundig te kloppen maar bieden niet de spanning die je zou verwachten na het lezen van de spelregels. Ten eerste bieden de zwarte gebouwen weinig tot geen voordeel ten opzichte van de witte gebouwen. Ten tweede is de kans op een inval vrij klein. Reken op zo’n twee invallen per spelletje. Dit is te weinig om het spelverloop daadwerkelijk te beïnvloeden.
Samengevat zou ik kunnen stellen dat Singapore wat balans mist. Er zitten een aantal leuke elementen in en het spel speelt vlot maar er zijn betere spellen op de markt in dit genre.
April 2012