Auteur | Franz Gaudois |
Uitgever | Tilsit |
Aantal spelers | 2 tot 5 |
Spelduur | 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2006 |
Prijs | 34.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 6.0/10 |
Links | Tilsit Franz Gaudois |
SPELMATERIAAL
De speldoos bevat 73 landschapstegels, 20 torens in 5 verschillende kleuren, 5 figuren met basis en uitrusting, 35 waardefiches, 6 gevechtsfiches en 1 scorebord. De doos heeft één vak waarin al het spelmateriaal opgeborgen wordt.
SPELBESPREKING
Inleiding
Je hebt het net tot ridder geschopt en het verlangen om jezelf te bewijzen stijgt buiten de toelaatbare grenzen. Het wordt tijd dat je een koningkrijk opbouwt waarnaar andere koningen opkijken. Helaas zijn er ook anderen met dezelfde drang naar glorie. Het is dus belangrijk om weloverdacht gronden te kiezen waarop je jouw burchten wilt bouwen. Andere ridders worden verjaagd, je bent immers niet geboren om te knielen. Niet het gevecht om land maar wel de eer staat centraal!
Voorbereiding
Iedere speler neemt een figuur en de torens in één kleur. De figuur wordt op veld nul van het scorebord geplaatst.
Elke speler neemt een landschapstegel met waarde 1 en een tegel met waarde 0 op handen. De andere tegels worden geschud. Drie daarvan worden opengelegd, een vierde is de starttegel.
De rest van het materiaal wordt binnen handbereik gelegd.
Spelverloop
Om beurten leggen spelers landschaptegels aan. Daarna mogen ze eventueel een toren plaatsen. Het plaatsen van torens of landschaptegels kan tot gevechten leiden.
Tegels trekken.
De beurt beginnen, doe je door het trekken van één van de open tegels. De meest rechtse tegel kan kosteloos gekozen worden. Neem je de middelste, dan moet je 1 punt inleveren. De rechtse tegel mag je kiezen als je 3 punten inlevert. Nadat je een keuze hebt gemaakt, leg je een nieuwe tegel op de meest rechtse plaats. Andere tegels schuiven eventueel door.
Het landschap uitbreiden.
Nadat je een tegel hebt getrokken, moet je het landschap uitbreiden door een tegel te plaatsen. Er zijn verschillende soorten landschappen zoals weide, dorp, veld, bos, wijngaard, oefenterrein, water, moeras en vervloekt land. Deze tegels hebben een waarde van -2 tot en met 3.
Als je een tegel plaatst, moet deze aan een andere tegel grenzen, bovendien mag deze tegel niet van hetzelfde type zijn, tenzij het een weide is. Indien er tenminste 4 tegels grenzen aan de nieuwe tegel, levert dat extra punten op. (1, 3, en 9 punten voor 4, 5, en zes tegels)
De tegels.
Torens plaatsen.
Na het leggen van een tegel mag je eventueel een toren plaatsen. Deze toren moet op een vrije weide staan. De toren plaats je met de ridderzijde naar boven. Indien de toren volledig door landschap omgeven is, mag je deze toren met de baronzijde naar boven draaien. Je krijgt dan direct evenveel punten als de som van de tegels rond jouw toren en je bent vanaf nu een baron. Een passende puntenfiche wordt op de toren gelegd.
De bedoeling van dit alles?
Een toren met zes omringende landschappen wordt een gebied genoemd. Als twee gebieden elkaar overlappen, komt het tot een gevecht. Door het plaatsen van tegels en/of torens kan je dus gevechten uitlokken. De speler met het sterkste gebied wint altijd het gevecht. De waarde van een gebied is gelijk aan de som van tegels rond de toren. De gemeenschappelijke tegels worden daarbij niet meegerekend.
Als een ridder een baron aanvalt en wint, krijgt hij de waarde van de zes tegels in zijn gebied aan punten. De baron verliest evenveel punten als de waarde van de gemeenschappelijke tegels. (Negatieve waarden worden op die manier positief!)
Als een ridder een baron aanvalt en verliest, wordt de ridder weggenomen, en gebeurt er verder niks.
De winnaar
Het spel eindigt bij het plaatsen van de laatste tegel. Torens in niet afgewerkte gebieden worden nog gewaardeerd voor de helft van de punten. Eventueel kunnen nog gevechten geleverd worden. De speler met de meeste punten is de meest eervolle baron.
Baron scorebord.
SPELBEOORDELING
Tilsit had vroeger niet echt het imago goede spellen te ontwikkelen. Vandaar dat zij verwoede pogingen doen daar verandering in te brengen. Daarom ontwikkelden ze een reeks met ‘betere’ spellen die ze de Tilsit Collection noemen. Makabana, Kanaloa, Skaal, Himalaya en Key Largo zijn de voorgangers van Baron. Vergelijk het met de Alea reeks van Ravensburger. (Maar dan een stukje minder goed.) Of deze zet voor betere publiciteit zal zorgen is een logische vraag. Als ik wereldwijd wat recensies bekijk scoren alleen Makabana en Himalaya goed, de rest krijgt minder lovende kritieken.
De speldozen van Tilsit zijn meestal opvallend en nodigen uit tot de aankoop ervan. Ook typisch is dat een spel van Tilsit zeer uiteenlopende kritieken krijgt, je vind het slecht of je bent er weg van. Een tussenweg komt zelden voor.
Wat Baron betreft neig ik meer naar de negatieve kant. Op één of andere manier voel ik mij niet aangetrokken door het spel. Hoewel de regels gevechten op het scherpst van de snede beloven, ervaar ik daar tijdens het spel maar weinig van. Tegeltje plaatsen, torentje plaatsen en zoveel moet daar eigenlijk niet bij nagedacht worden. Tegels met grote waarden leg je rond een eigen toren, tegels met negatieve waarden ronde een vreemde toren. Door eigen torens bij elkaar te plaatsen, bescherm je jouw gebieden en dat is het zo wat. Geen spek voor mijn bek.
December 2006