Memoir 44 – Review

Links Days Of Wonder
Richard Borg
Homepage
Bijzonderheden Winnaar International Gamers Award 2004.
Historische Simulatie van het jaar 2005 Games Magazine.
Winnaar Arets Stratigispill 2005.

Zoals alle Days of Wonder spellen, een perfecte doos waar je al het materiaal in kwijt kan. En het is alweer heel wat: 1 slagveldbord (aan beide weerszijden bedrukt), 44 terreintegels, 10 overwinningmedailles, 14 badges, 4 bunkers/bruggen, 70 kaarten, 8 speciale dobbelstenen, een boek met de spelregels en 16 scenario’s, 2 zakjes met figuren (de geallieerden in het groen, de Duitse manschappen in het blauw/grijs) elk bevattend: infanterie; pantservoertuigen; artillerie; zandzakken; prikkeldraad; anti-tankversperringen en 3 kaartenhouders.
De kwaliteit van het materiaal heeft niet moeten inleveren voor de kwantiteit.

In Memoir’44 neem je de leiding over je troepen (Geallieerde of Duitse) en vecht je enkele beroemde en waargebeurde veldslagen uit: De parachutedropping van het 101ste Luchtlandingsregiment van de VS op Sainte-Mère-Eglise, de landing van de geallieerden op de kust van Normandië, de Verzetacties bij Mont Mouchet en in de Vercors, de landing in de Provence, de bevrijding van Parijs, De operatie ‘Market Garden’, de gevechten rondom St Vith in de Ardennen, enz…

Afhankelijk van het gespeelde scenario, wordt het slagveldbord klaargezet. Daarbij moet rekening gehouden worden met terreintegels, soorten troepen, bruggen, bunkers, het eventueel aanwezig zijn van badges en overwinningsmedailles en het aantal bevelkaarten dat een speler mag bezitten. Iedere speler krijgt ook 4 dobbelstenen.

Het spelverloop kan je omschrijven in 5 stappen.

Spelen van een bevelkaart.

Als eerste stap speel je een bevelkaart uit je deck. Je kan ervoor kiezen de bevelkaart voor te lezen, maar je moet ze steeds tonen aan je tegenstander. Een bevelkaart kan een sectiekaart of een tactiekkaart zijn. Op iedere kaart vind je informatie terug die je helpt bij de activering van eenheden. Voorbeeld: sectiekaarten geven aan hoeveel eenheden je mag verplaatsen binnen bepaalde sectie(s). Het slagveldbord is verdeeld in 3 secties: Linker flank, Rechter flank en centrum. Bij tactiekkaarten staat er steeds een korte uitleg over wat de kaart inhoud!

Eenheden een bevel geven.

Eenmaal een bevelkaart te hebben gespeeld, duid je de eenheden aan die je wilt verplaatsen tijdens je beurt. Dit natuurlijk in de juiste sectie(s). Enkel deze eenheden zullen bewegen en/of vechten. Het is niet toegestaan meerdere bevelen te geven aan dezelfde eenheid!

Verplaatsen van je eenheden.

De verplaatsing moet één na één aangekondigd en uitgevoerd worden, eenheid na eenheid. Je bent verplicht om alle bewegingen eerst uit te voeren van alle geactiveerde eenheden vooraleer over te gaan naar de gevechtsfase. Je bent niet verplicht om je eenheden te verplaatsen. Aan de hand van de soort eenheid verplaats je het aantal hexagonen die zijn toegestaan.

• Infanterie kan zich één hexagoon verplaatsen en vechten, óf zich 2 hexagonen verplaatsen maar dan zonder vechten.
  • Pantservoertuigen verplaatsen zich tot 3 hexagonen ver en kunnen dan nog vechten.
  • Een geactiveerde eenheid van de artillerie kan zich 1 hexagoon verplaatsen of vechten.

Je kan nooit eenheden splitsen of verschillende samenvoegen! Het is ook verboden om over andere eenheden te bewegen. Als je beweegt, moet er steeds rekening gehouden worden met de terreintegels. Voorbeeld: Als je troepen een stad/bos binnentrekken zijn ze verplicht om direct te stoppen. Eenheden kunnen bepaalde terreintegels niet betreden (rivier).

Gevechtsfase.

Eenheden kunnen nadat de bewegingsfase is voltooid ook nog vechten. Elk gevecht moet terug één na één aangekondigd en uitgevoerd worden. Je kan vanop afstand vuren maar je kan ook een “vuurgevecht van dichtbij” uitvechten. Dit betekent dat jouw aanvallende troepen tegen de onmiddellijk aangrenzende hexagoon met vijandelijk troepen zullen vechten.

Verloop van een gevecht:

• Kondig aan met welke eenheid je wilt vuren en controleer of de vizierlijn niet word geblokkeerd.
  • Bereken met hoeveel dobbelsteen je mag gooien.
  • Kijk na of er enige beperkingen zijn door het terreintype.
  • Gevecht! Werp de dobbelstenen!

Vuurbereik

• Infanterie kan de vijand aanvallen die zich in een straal van 3 hexagonen bevindt. In een ‘gevecht van dichtbij’ (vijand op aangrenzend hexagoon), werpt de infanterie 3 dobbelstenen, 2 dobbelstenen voor een schot 2 hexagonen ver en 1 dobbelsteen voor een schot 3 hexagonen ver.
  • Pantservoertuigen kunnen de vijand aanvallen die zich in een straal van 3 hexagonen bevinden. Ze vallen steeds met 3 dobbelstenen aan.
  • Een geactiveerde eenheid van de artillerie kan elke vijand aanvallen die zich binnen de straal van 6 hexagonen bevindt. 3 dobbelstenen voor vijanden binnen een straal van maximaal 2 hexagonen, 2 dobbelstenen voor een straal van maximaal 4 hexagonen en 1 dobbelsteen voor een straal van maximaal 6 hexagonen.

Vizierlijn

Beeld je een lijn in vanuit het centrum van de hexagoon waarop je eenheid zich bevindt, tot het centrum van de tegel waarop de vijand zich bevindt, dit noemt men de vizierlijn. De vizierlijn voor een aanvallende eenheid kan geblokkeerd zijn door een terreintegel, andere eenheden, bunker, … Door een geblokkeerde vizierlijn kan een aanvallende eenheid niet vuren op de tegenstander.

Dobbelstenen

De dobbelstenen van Memoir ’44 zijn speciale. Je vindt hier geen cijfers op terug, maar wel symbolen. Een infanterie symbool raakt een infanterie eenheid, een tank symbool raakt een pantsereenheid en een granaat raakt een artillerie, infanterie en pantservoertuigen. Een vlagje betekent dat de vijandelijke eenheid moet terugtrekken en een ster betekent een misser.

Verliezen

Telkens als een eenheid wordt geraakt door het juiste symbool op de dobbelsteen, verdwijnt er een figuur. Een eenheid kan dus meerdere figuren verliezen tijdens 1 vuurgevecht. Als een eenheid niet kan terugtrekken, verliest deze ook een figuur.

Terreinwinst

Als er een “gevecht van dichtbij” plaats vond en de vijandelijke eenheid wordt volledig vernietigd of gedwongen tot terugtrekking, dan kan een infanterie-eenheid terreinwinst boeken. Deze eenheid verhuist naar de aangrenzende hexagoon die juist vrijgekomen is. De infanterie eenheid moet stoppen en mag niet meer doorvechten. Artillerie kan geen terreinwinst boeken.

Doorbraak van de pantservoertuigen

Als er een “gevecht van dichtbij” plaats vond en de vijandelijke eenheid wordt volledig vernietigd of gedwongen tot terugtrekking, dan kunnen pantservoertuigen terreinwinst boeken. Het verschil met de infanterie is dat de pantservoertuigen nog eens mogen vuren. Als er dan terug terreinwinst gemaakt wordt, mogen de pantservoertuigen opnieuw verhuizen naar de aangrenzende hexagoon die juist vrij gekomen is. Maar nu mag je niet opnieuw een gevecht aangaan.

Een nieuwe bevelkaart nemen.

Als je alle voorgaande stappen hebt uitgevoerd, mag de gespeeld bevelkaart op de aflegstapel gelegd worden. Vervolgens wordt een nieuw bevelkaart genomen. Je spelbeurt is voorbij .

Bij ieder scenario staat er een grondige uitleg over de veldslag. Er zijn steeds ook speciale regels aanwezig. Dit zijn regels waar je tijdens dit scenario op moet letten. Bij die regels staat ook steeds hoeveel medailles je moet behalen voor een overwinning te boeken. Je kan een medaille halen door een vijandige eenheid volledig te vernietigen of door een overwinningsmedialle binnen te halen bij een speciale opdracht.

Bastogne, Normandië, Caen, Sainte- Mère- Église, … Al deze plaatsen heb ik al eens bezocht. Iedere plaats heeft een eigen geschiedenis, cultuur, … Tijdens WOII werd hier fel om gestreden. Er zijn veel slachtoffers gevallen aan beide zijden. Dit mogen we nooit meer meemaken, dit mogen we nooit vergeten!
Het spel is ontworpen voor de 60 ste herdenkingsdag van de landing van Normandië en bevrijding van Frankrijk. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Alles is in Days of Wonder stijl: prachtig, stevig en gedetailleerd materiaal, prima opbergdoos, mooi spelbord, veel foto’s bij de spelregels, …. Het eerste potje Memoir ’44 heeft mij direct kunnen bekoren. Ondertussen is het voor mij uitgegroeid tot een van de beste 2 persoonsspellen. Natuurlijk is er ook de geluksfactor aanwezig bij het gooien van de dobbelstenen en trekken van de bevelkaarten. Als je steeds kaarten trekt van een verkeerde sectie, dan kunnen de frustraties hoog oplopen. Een groter minpunt aan het spel vind ik de ongelijkheid tussen geallieerden en Duitsers. Bijna bij alle missie’s starten de Duitsers als underdog (behalve Omaha Beach). Als je aantrekkelijke kaarten trekt en de geallieerde niet, dan komen de kansen gelijk te staan. Het is aan te raden na de eerste uitgespeelde veldslag te wisselen van kamp. Revenge verzekerd!
Ondanks deze kleine minpunten is dit een pracht van een spel! Door de korte omschrijving van de veldslag kom je direct in de sfeer. Het is ook zeer eenvoudig uit te leggen aan mensen die Memoir ’44 voor de eerste keer spelen. Kort samengevat: Een historische topper!!!

Maart 2009