Roll Through The Ages – Review

Auteur
Matt Leacock
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
30 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 25.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links QWG Games
Matt Leacock
Bijzonderheden Een uitbreiding Roll Through the Ages The late Bronze Age wordt verwacht. (Bestaat reeds in het Engels.)

SPELMATERIAAL

De kleine speldoos bevat 4 houten voorraadborden, 24 pionnen, 7 dobbelstenen, 1 scoreblok en 2 overzichten (Frans en Nederlands). Het spelmateriaal is prachtig!

SPELBESPREKING

Inleiding

Dit spel zou ik ergens tussen Civilization en Yahtzee situeren. Maar dan doe ik enerzijds waarschijnlijk afbreuk aan Civilization en anderzijds ook aan Roll Through the Ages door de vergelijking met Yahtzee te maken. In elk geval wordt er gedobbeld en ontwikkeld.

Voorbereiding

Geef elke speler een scoreblad, een potlood, een bord en 6 pionnen. De pionnen worden in de startvakken van het voorraadbord geduwd.
Startposities van de pionnen. (Het getal bij de goederen geeft aan voor hoeveel munten ze verkocht worden.)

Spelverloop

Yahtzee.

De startspeler neemt 3 dobbelstenen en gooit. Dobbelstenen met een schedel worden apart gelegd. Voor elke andere dobbelsteen mag je bepalen of je hem bewaard of opnieuw gooit. Op deze manier mag je maximum 3 keer gooien.
De dobbelstenen in volgorde: 3 graan, 1 goed, 1 schedel en 2 goederen, 3 arbeiders, 2 goederen of twee arbeiders, 7 munten.

Civilization.

Het scoreformulier.

  • Start met het tellen van voedsel en goederen. Duid deze nieuwe aantallen aan op jouw voorraadbord. Goederen worden van beneden naar boven aangevuld. Daarbij voeg je per rij telkens 1 goed toe. Bij een worp van 3 goederen ontvang je dus 1 hout, 1 steen en 1 aardewerk.
  • Voor elke dobbelsteen (= stad) moet je 1 voedsel inleveren. Elk tekort duid je aan op het scoreformulier bij rampen.
  • Tel het aantal schedels.
    • 1 schedel heeft geen effect.
    • 2 schedels staan voor droogte, verlies 2 punten.
    • 3 schedels staan voor plaag, alle tegenspelers verliezen 3 punten.
    • 4 schedels staan voor invasie, verlies 4 punten.
    • 5 schedels of meer staan voor opstand, verlies alle goederen.
  • Bouw steden of monumenten door arbeiders in te zetten. Voor elke arbeider mag je 1 vakje aankruisen bij een stad of een monument.
    Zijn alle hokjes bij een stad afgekruist, dan is de stad gebouwd. Elke stad levert 1 dobbelsteen op tijdens het gooien. Je kan maximum 7 steden bouwen.
    Een monument levert punten op als het gebouwd is. Bouw je een monument die reeds door een andere speler gebouwd is, dan ontvang je slechts de helft van de punten.
  • Ontwikkelingen worden gekocht aan de hand van munten en goederen. Goederen kunnen verkocht worden en leveren dan geld op. Aan de hand van dit geld kan je ontwikkelingen kopen. Deze leveren naast punten ook een voordeel op.
    • Leiderschap: gooi 1 dobbelsteen opnieuw.
    • Irrigatie: beschermt tegen droogte.
    • Landbouw: extra voedselproductie.
    • Mijnbouw: ontvang extra stenen.
    • Geneeskunde: beschermt tegen plaag.
    • Munten: extra geld.
    • Karavanen: goederen worden niet verwijderd.
    • Religie: opstand treft tegenstanders.
    • Graanschuren: verkoop voedsel voor munten.
    • Metselwerk: ontvang extra arbeiders.
    • Bouwkunde: steen ruilen voor arbeiders.
    • Architectuur: bonuspunten voor monumenten.
    • Keizerrijk: bonuspunten voor steden.
  • Je beëindigt jouw beurt met het controleren van jouw goederenvoorraad. Je mag maximum 6 goederen overhouden.

De winnaar

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler 5 ontwikkelingen heeft gekocht of na de ronde waarin alle monumenten minstens 1 keer zijn gebouwd. Het spreekt voor zich dat de speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Dit dobbelspelletje wordt zowel door mij als binnen de club gesmaakt. Natuurlijk is dit lichte kost vergeleken met zijn naamgenoot en bordspel Through the Ages, maar dat weet je wel op voorhand als je een dobbelspel koopt. Het spel biedt voldoende mogelijkheden zodat je bijna met elke worp iets kunt aanvangen. Je moet ook durven keuzes maken, want tijd om alles te ontwikkelen en te bouwen is er niet. Soms moet je voedsel opgeven om aan de nodige arbeiders te geraken. Schedels zorgen voor rampen, maar ze leveren ook veel goederen op. Zet je arbeiders in voor extra dobbelstenen of bouw je een monument?
Ook de strijd om als eerste een monument af te werken is interessant. Houd echter goed in de gaten of het sop de kolen wel waard is. Bovendien kan het zijn dat je jouw plannen wat moet veranderen na een mindere worp. Aanpassen aan de worp is dan ook een essentieel deel van dit spel. Toch kan je dit voorkomen door op meerdere paarden te gokken. Hoe meer opties je open houdt, hoe minder de invloed van de dobbelstenen.
Dat een spel zo snel afgelopen is, vind ik wel een beetje jammer. Over het algemeen zal je niet meer dan 10 keer moeten gooien. Dit komt omdat er wel altijd spelers zijn die kleine investeringen kopen. Deze investeringen kan je zeker om de twee worpen betalen. Spelen tot 7 ontwikkelingen kan hier soelaas bieden. Je moet dan blijven keuzes maken, maar je hebt wat meer bewegingsvrijheid.
Wat de uitvoering betreft, kunnen we alleen maar tevreden zijn. Op het eerste zicht althans, want er zijn wel twee minpuntjes te bespeuren. De dobbelstenen zijn nogal vierkant waardoor ze moeilijk rollen en op het Nederlandse overzicht staan 3 foutjes. In tabel 1 moet in de kolom ‘wanneer’ elke 3 vervangen worden door een 2 en elke 2 door een 3. Je kan je terecht afvragen hoe men erin slaagt cijfers verkeerd te vertalen?

Al bij al is dit een goed dobbelspel dat zowel veelspeler als gelegenheidsspeler kan bekoren. Bovendien kunnen de kinderen op vrij vroege leeftijd inpikken.

Oktober 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *